انقلاب دیجیتال که شروع آن با محاسبات دیجیتال در حدود 70 سال پیش بود، همچنان تا به امروز ادامه دارد. اما از آن زمان به بعد شکلگیری اینترنت و سایر پیشرفتهای فناوری رخ داده است تا پس از آنها جهان دیگر مانند سابق نباشد.
فناوری روی مسائلی مانند نحوه فکر کردن، ارتباط، انجام روزمره کارها، کار، سرگرمی و اداره کسبوکارهای ما تاثیر گذاشته است تا تمام جوانب زندگی ما در آن گره بخورد.
برای این که نشان دهیم چطور در دهه گذشته تحولات صنعت دیجیتال روی زندگی ما اثر گذاشته است، این مقاله را به بررسی پیشرفتهای فناوری شخصی، فناوری شرکتی، فناوری سرگرمی و رسانهای و فناوری ارتباطات در طول ده سال گذشته اختصاص دادیم.
به درستی میتوانیم از سالهای بین 2011 و 2020 به عنوان دههای یاد کنیم که شاهد گره خوردن زندگی فردی و حرفهای خود با فناوری دیجیتال تا حدی بودیم که در گذشته آن را هرگز نمیتوانستیم تصور کنیم.
از دستگاهها و پلتفرمهایی که استفاده میکنیم گرفته تا تقریبا هر رسانه جدید که به اعتقاد «مک لوهان» مانند گسترش دامنههای انسان است، فناوریهای دیجیتال بخشی جدانشدنی از نحوه عملکرد امروزی ما هستند.
جهان به محیطی تبدیل شده است که در آن از دستگاههای متصل به اینترنت فراوان استفاده میشود و ما روزبهروز بیشتر به سمت زندگی در یک محیط «همیشه روشن -آنلاین-» حرکت میکنیم.
با این حال، اجازه دهید نگاهی به ده سال تحولات دیجیتالی بیاندازیم که بیشتر از همه روی ما تاثیر گذاشتند.
دهه گذشته تغییرات بیسابقهای را در زمینه مخابرات تجربه کرده است تا زندگی ما متحول شود. اما در حال ورود به یک دوره تغییراتی حتی بزرگتر هستیم؛ تحول صنعتی چهارم که در آن فناوریهای تحولآفرین مانند اینترنت اشیاء، رباتیک، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی شیوه ارتباط، زندگی و کار ما را حتی بیشتر تغییر میدهند.
قدرت مخابرات و ارتباطات در برقراری ارتباط بین انسانها و مصرفکنندهها در حال ایجاد تغییراتی است تا این اطمینان به وجود آید که تمامی جوامع از این جهان شجاع و جدید دیجیتال بهره میبرند.
با این حال، تغییرات مهم دنیا در دهه گذشته در زمینه مخابرات و ارتباطات به شرح زیر است:
سال 2010:
سال 2015:
سال 2020:
فناوری شخصی الزاما همان چیزی است که به اسم فناوری مصرفکننده نیز شناخته میشود. گجتها، اپلیکیشنها، کنسولها، بازیهای ویدئویی و در بعضی موارد خاص حتی انواع فناوریهای خودکار تحت تعریف فناوری شخصی قرار میگیرند.
به عبارت دیگر هر فناوری غیر شرکتی را میتوان فناوری شخصی نامید. در دهه گذشته تغییرات زیر در زمینه فناوری شخصی برجسته و مهم بودند.
سال 2010:
سال 2015:
سال 2020:
فناوریهایی که در حوزه سرگرمی و رسانه هستند به کاربر اجازه میدهند از اوقات فراغت خود به بهترین شکلی که خودش دوست دارد، استفاده کند. به عنوان مثال، ساخت دستگاههای کامپیوتری شیوه سرگرمی ما را متحول کردند یا امروزه اغلب خانوادهها یک کنسول بازی دارند.
دستاوردهای زیر طی یک دهه گذشته دنیای فناوری سرگرمی و رسانه را متحول کردند.
سال 2010:
سال 2015:
سال 2018:
سال 2020:
فناوری شرکتی به مفهوم منابع فناوری اطلاعات (IT) و دادههایی اشاره میکند که در یک شرکت به اشتراک گذاشته میشوند. تلاش در زمینههایی مانند استراتژی IT، مدیریت سبد پروژه و راهبری فناوری اطلاعات اجازه میدهد این ایده به درستی و موثر به کار گرفته شود.
از جمله نمونه فناوریهایی شرکتی میتوانیم به سیستمهای مدیریت محتوا اشاره کنیم. با این توضیح دستاوردهای مهم دنیای فناوری شرکتی یک دهه گذشته به شرح زیر بودند:
سال 2010:
سال 2015:
سال 2020:
حالا که دیدیم تحولات صنعت دیجیتال در دهه گذشته چطور روی زندگی و محیط کار ما تاثیر گذاشتند، اجازه دهید نگاهی نیز به آینده این صنعت بیاندازیم.
تعداد رو به رشد دستگاههای متصل به اینترنت نیاز به قابلیتهای شبکه سریعتر، کارآمدتر و هوشمندتر را افزایش دادند.
شکلگیری استاندارد وایفای 6 و راهاندازی شبکههای 5G در کنار یکدیگر باعث میشود سرعت اتصال بیسیم و پردازش سریعتر شود که نتیجه آن پایداری بیشتر و بینقصتر ارتباطات برای خانه و محیطهای کار است.
اکثر سازمانها متوجه شدهاند آینده در دست دادهها قرار دارد و موفقیت از پردازش فوری دادهها نشات میگیرد تا بتوان از آنها اطلاعات مهم به دست آورد. علاوه بر این، هر چه مقدار جمعآوری دادهها بالا میرود، پردازش و تبدیل آنها به اطلاعات کاربردی بیشتر میشود و بدون استفاده از ابزارهای تحلیل داده مدرن حفظ قدرت رقابت سخت خواهد بود.
با توجه به این که هوش مصنوعی و الگوریتمهای یادگیری ماشینی در تحلیل و پیشبینی دادهها بهتر میشوند، این فناوریها تجزیه و تحلیل مجموعه دادههای پیچیده را در کسری از زمان امکانپذیر خواهند کرد، کاری که تا چند سال قبل نمیتوانستیم انجام دهیم.
هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی همچنین استفاده از ابزارهای تحلیل داده و اعتماد به آنها را راحتتر میکنند. اگر به نظر کارشناسان و ترندهای فعلی توجه کنیم، مشخص است که به مرور زمان، سرعت و دقت این ابزار تنها بیشتر خواهد شد.در سال 2020 و پس از آن، ما شاهد کاربردهای به مراتب بیشتر بلاکچین در حوزههایی جدا از ارزهای دیجیتال خواهیم بود. با توجه به این که فعالان بسیار شاخصی مانند آمازون، مایکروسافت، سامسونگ، IBM و علی بابا وارد این عرصه شدند، از بلاکچین جدا از تراکنشهای پولی و کریپتوکارنسیها در زمینههای دیگری نیز استفاده خواهد شد.
«دن نیومن» مقالهنویس سایت Forbes اعتقاد دارد «سال 2020 شروع طلوع واقعی بلاکچین» خواهد بود. او همچنین اشاره میکند امنیت غذایی، مالکیت فکری و وفاداریها و مدیریت دارایی و ملک، حوزههای کاربردی و مناسب رشد و ترقی برای این فناوری هستند.
تجربه مشتری و کاربر (UX و CX) عوامل اصلی و مهم در هدایت تلاشهای تحولآفرین دیجیتال به سمت جلو هستند و سرمایهگذاریهای تجاری در این حوزهها بیشتر خواهد شد.
از سوی دیگر، حریم خصوصی سریعا به عاملی تبدیل شده است که بین برندها تفاوت ایجاد میکند و اولویت مصرفکننده به سمت برندهایی است که اجازه دهند روی دادههای خود کنترل داشته باشد.
در نتیجه، ما در مدت کوتاهی شاهد توجه تعداد بیشتری از شرکتها به حریم خصوصی و امنیت دادهها خواهیم بود.
در اوایل دهه 2000، بسیاری از صاحبان کسبوکار تصور کردند افزایش دستگاههای کامپیوتری، آغاز و پایان «تحول دیجیتال» میتواند باشد. با این حال، دو دهه از آن زمان گذشته است و ما شاهد حتی افزایش استفاده به مراتب بیشتر از برنامهها و اپلیکیشنهای دیجیتال هستیم.
شرکت اسلک تعریف خوبی از بخشهای تشکیلدهنده تحول دیجیتال دارد «این موضوع در مورد این نیست که شرکت شما چطور کارها را انجام میدهد؛ در مورد نحوه انجام کارها به دست شما است.»
استراتژیهای دیجیتال شما حالا میتواند روی فرآیندها و طرز عمل کسبوکارتان تاثیر بگذارد.
دیگر نیازی نیست به صورت دستی ایمیل بفرستید یا برای دیدن شرکای بالقوه و همکاران خود سفر کنید، چون امروزه برای انجام این کارها اپلیکیشنها و ابزارهای دیجیتال متعدد وجود دارند.
از آن جایی که در عصر فعلی فعالیت کسبوکارها با فناوری و اپلیکیشنهای دیجیتال گره خورده است، به احتمال زیاد این فناوریها روزبهروز پیچیدهتر و تخصصیتر میشوند و استراتژیهای تجربه مشتری نیز از آن پیروی میکنند. تمام این تغییرات را باید مدیون مفهومی به اسم تحول دیجیتال دانست.