افزایش امنیت و اعتماد کاربران و مشتریان در حوزه فین‌تک
افزایش امنیت و اعتماد کاربران و مشتریان در حوزه فین‌تک

امروزه اعتماد، مهمترین دارایی برای بانک‌ها و موسسات مالی در حوزه فین‌تک است. اعتماد قلب بانکداری است، اما گزارش تحقیقاتی ادلمن 2019 نشان از افت اعتماد جهانی به موسسات مالی دارد. بحران مالی، حملات سایبری، نقض اطلاعات، پول‌شویی و وقوع انواع دیگری از حوادث، ضربه بزرگی به مهمترین دارایی بانک‌ها یعنی اعتماد وارد کرده و اعتماد مشتریان آن‌ها را پایین آورده است.


ضرورت شفافیت مالی و استفاده از تکنولوژی برای ایجاد آن

برای اعتماد و اطمینان مشتریان، شفافیت کلید بانکداری موفق است، شفافیتی که انتظارات مشتریان را تحقق بخشد. به عنوان مثال برای قابل اعتماد بودن، امکان در نظر گرفتن مزایای بلند مدت برای بانک‌ها و موسسات مالی وجود دارد که می‌تواند توجه مشتریان را به شدت جلب کند.

تعامل فعالانه با مشتریان، فراهم آوردن ابزارهای جدید تکنولوژی لازم، برای مدیریت صحیح پول و محافظت از حساب‌های موجود در موسسات در مقابل کلاهبرداری و سرقت‌های سایبری می‌تواند به ایجاد امنیت خاطر و شکل‌دهی نوع جدیدی از اطمینان در یک رابطه مالی طولانی مدت و سودآور بین بانک‌ها و مردم، کمک کند.

شفافیت در همه حال باید وجود داشته باشد؛ چرا که بانک‌ها باید به روشنی به مشتریان خود بگویند چه خدماتی را چگونه ارائه می‌دهند، چه هزینه‌هایی برای مشتری می‌کنند و چگونه واقعا بهترین حافظ منافع خود و مشتری هستند.

همه اطلاعات ضروری باید به روشی واضح، ساده و قابل فهم باشد، بنابراین مشتریان در چنین شرایطی می‌توانند با خیال راحت تصمیمات خود را در مورد چگونگی دستیابی به اهداف اتخاذ کنند. اگر مشتریان احساس نکنند که بانکی نسبت به حقوق آن‌ها کاملا شفاف است، احتمالا آن بانک را به دیگران توصیه نمی‌کنند و سپرده‌های مالی خود را نیز از آن بانک یا موسسه مالی خارج می‌‌کنند.


فین‌تک برای ارتباط بهتر با مشتریان

پیشرفت تکنولوژی به رقابت بهتر بانک‌ها با هم برای جذب مشتریان کمک می‌کند. بانک‌ها باید مبتکر باشند. خلاق باشند و یک تجربه باکیفیت، سازگار با شرایط اکثر مشتریان و آسان برای استفاده و اطمینان مشتری طراحی کنند.

به دنبال سال‌ها اختلال در فناوری پیشرفته در صنعت، توانایی اتخاذ اهرم استراتژیک مزیت فناوری‌های جدید است که از طرف مشتریان بسیار مهم شمرده می‌شود. مشتریان همیشه برای دسترسی به خدمات بانکی به دنبال ابزارهای آسان و کارآمد از بانک‌های خود هستند.

بانک‌ها می‌توانند از رباتیک و امکان چت با بات استفاده کنند تا به طور خودکار مشاوره شخصی به مشتریان بدهند.

هوش مصنوعی و آنالیز داده‌های بزرگ می‌تواند شفافیت را برای به دست آوردن نتایج هوشمندانه‌تر و داده‌های بهتر افزایش دهند و در آخر این امر به مشتریان در تصمیم‌گیری عاقلانه و مطمئن کمک قابل توجهی می‌کند.

رویکرد مشتری محور در استفاده از فین‌تک بسیار مهم است. مشتریان اکنون گزینه‌های زیادی برای سپرده‌گذاری مالی دارند.

بنابراین بانک‌ها باید به دنبال مزیت رقابتی باشند و با تنظیم اکوسیستم بانک‌داری و ارتباطات مناسب با مشتری و ایجاد و توسعه فرهنگ مشتری محور در مجموعه خود، روابط طولانی مدت و قابل اعتماد نه فقط در بعضی پروژه‌ها که اساسا در سیستم ارتباط با مشتریان به صورت کلی ایجاد کنند.

تقویت مجموعه‌ای از ارزش‌ها و اصول مشتری‌مداری و همچنین ایجاد انگیزه‌هایی مثل در نظرگیری پاداش برای رفتارهای صحیح در راستای ایجاد فرهنگ‌های مشتری محور و اعتماد محور ضروری است.


حفظ حریم خصوصی در استفاده از فین‌تک

داده‌ها و حریم خصوصی در صنعت خدمات بانکی و مالی همیشه بحثی بسیار مهم و قابل بررسی بوده است. برنامه طرح‌ریزی بانک‌ها برای تبدیل شدن به یک بانک یا موسسه مالی موفق، باید کاملا اطلاعات محور باشد؛ این یعنی تحول. مشارکت در طرح‌های جدید با استفاده از تکنولوژی‌های جدید.

بانک‌ها باید جسور باشند تا از داده‌های مشتری محافظت و در برابر تهدیدات امنیت سایبری دفاع کنند.

محافظت از اطلاعات مشتری فقط با ایجاد زیرساخت‌ها، فرایندها و رویه‌ها برای جلوگیری از حمله یا نقض اطلاعات یا دسترسی غیرقانونی به حساب‌های بانکی یا اطلاعات کارت نیست، بلکه تعامل با مشتریان برای ایجاد محصولات و خدماتی که تعادل بین راحتی استفاده و امنیت را برقرار می‌کند نیز بسیار مهم است.


کم کردن اصطکاک بین مشتریان و موسسه‌های مالی با فین‌تک

فین‌تک برای ایجاد فرایندهای بدون اصطکاک مالی به بانک‌ها و مشتریان کمک می‌کند. با حذف خطاها‌، ساده‌سازی سرویس و اجرای بهتر عملیات‌های مالی، تمام نقاطی که با مشتری ممکن است اصطکاک مالی ایجاد شود از بین می‌رود یا دست کم به حداقل میزان خود می‌رسد.

فین‌تک از طریق فرایندهای کارآمد و دسترسی مشتری به اطلاعات، به بانک‌ها آزادی و انعطاف‌پذیری بیشتری در طراحی مجدد و بهینه‌سازی شعب، کانال‌ها و سکوهای دیجیتالی خود برای همسویی با خواسته‌های مشتری ارائه می‌دهد.

فین‌تک برای حفظ مشتری فعلی و جذب مشتریان جدید برای بانک‌ها و موسسه‌های مالی واقعا سودمند است. آینده به ویژه برای سازمان‌هایی که فرصت تقویت اعتماد با مشتریان و ساختن چهره‌ای معتبر از خود را دارند و از آن به عنوان راهی برای تمایز خود از هر رقیبی هم رقیبان حال حاضر و هم رقیبان موجود در آینده استفاده می‌کنند، روشن است.

اعتماد دارای فواید مالی فوق‌العاده‌ای است و تنها ارزش ماندگار در محیط تجارت جهانی است. بانک‌هایی که می‌توانند اعتماد را به همه ذینفعان القا کنند، به بهترین شکل ممکن می‌توانند رهبری اکوسیستم مالی پیرامون خود را به دست‌ بگیرند و سودآوری مالی آن‌ها بیشتر و بیشتر خواهد شد.


چرا اعتماد مشتریان بسیار مهم است؟

مطالعه Edometman Tromet Barometer 2016 نشان داد وقتی مشتریان به یک موسسه اعتماد دارند:

  • 68٪ آن‌ها احتمال دارد، محصول موسسه را خریداری یا از خدمات آن استفاده کنند.
  • 59٪ آن‌ها، آن موسسه را به یک دوست توصیه می‌کنند.
  • 41٪ آن‌ها نظرات مثبت را به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارند.

  • 37٪ آن‌ها مایل به پرداخت هزینه بیشتر برای محصول/ خدمات هستند.
  • 18٪ آن‌ها سهام این شرکت خریداری می‌کنند.

ترکیب کردن مزایای فین‌تک و روش‌های سنتی

تخصص، مشاوره بی‌طرفانه و باکیفیت از مزایای مهم بانکداری سنتی است، مشتریان هنوز سعی دارند که در هنگام تصمیم‌گیری در زمینه سرمایه‌گذاری، حل اختلاف یا خرید هر کالای مالی، با افراد واقعی و کارشناسان معتبر کار کنند و از آنان مشورت بگیرند تا این که از آخرین فناوری استفاده کنند.

بانک‌هایی که این دو را با هم ترکیب کنند، می‌توانند بهترین ترکیب مشاوره و خدمات را به مشتریان خود ارائه دهند. در این صورت نه تنها اعتماد و اطمینان مشتری را جلب می‌کنند، بلکه یک تجارت پایدارتر برای بلند مدت ایجاد می‌کنند.


ارائه دهندگان سرویس‌های مالی اینترنتی چه تاثیری در امنیت کاربران دارند؟

 
فارغ از بانکداری به شیوه سنتی یا با استفاده از فین‌تک در این قسمت از مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که امور مالی تا چه حد در بستر اینترنت و محیط مبتنی بر تکنولوژی انجام می‌شوند؟

مساله پرداخت الکترونیک به دلیل سادگی و سهولت توجه همه جهانیان را به خود معطوف کرده و دنیای بسیار متفاوتی را به ما نشان داده است.

در پرداخت الکترونیک انسان‌ها مجبور نیستند در صف بانک باشند یا مراجعه حضوری به خودپرداز یا بانک کنند و در وقت و هزینه آن‌ها صرفه جویی چشمگیر و قابل توجهی خواهد شد ولی نکته‌ای که این میان حائز اهمیت است؛ چالش‌های امنیتی مربوط به حوزه پرداخت الکترونیک است.

هک و سایر جرایم سایبری که امنیت استفاده‌کنندگان را هنگام پرداخت الکترونیک به خطر می‌اندازد؛ چالش امنیتی بسیار مهمی برای کاربران است اما راه حل چیست؟

 بسترهای اینترنتی ارائه دهنده خدمات مالی باید ایمن و قابل اعتماد باشند اما چگونه این امر محقق می‌شود؟

در این حوزه از پرداخت الکترونیک با توجه به این که شرکت‌های بزرگ، زیرساخت‌ها و امکانات ضمانت امنیت کاربران را بیش از هر شرکتی دارند، شایسته است این امور به آن‌ها واگذار و برای ارائه سرویس‌های مالی از امکاناتی که در اختیار آنان است، بهره‌ برد.

چنان که پیش از این ذکر کردیم، حفظ امنیت و جلب اعتماد افراد، مهم‌ترین رکن در فرایندهای مالی و اقتصادی است؛ در همین راستا شرکت‌های توانمند و بزرگ مخابراتی که زیرساخت و پتانسیل لازم برای حفظ اطلاعات کاربران را دارند باید وارد عمل شوند و اصطلاحا کار به کاردان سپرده شود.