تاثیر تکنولوژی بر رشد و ارتقای جایگاه کسب‌وکار
تاثیر تکنولوژی بر رشد و ارتقای جایگاه کسب‌وکار

فناوری با ایجاد تحولی نوین در نحوه انجام فعالیت‌های کسب‌وکارها، تاثیر عمده‌ای بر محیط کاری مدرن گذاشته است. در هر صنعتی که در آن اشتغال دارید، تکنولوژی به مشتریان شما کمک می‌کند تا به همه اطلاعاتی که برای تعامل با شما نیاز دارند، دسترسی پیدا کنند.

فناوری برای بهبود عملکرد شغلی کارکنان نیز بسیار مفید است و بر تمامی عملیات‌های تجاری تاثیر می‌گذارد. مهم نیست که شرکت‌ها یا سازمان‌ها در چه سطحی قرار دارند، چه در سطح خرد و چه در سطح کلان، فناوری همیشه مزایای خود را برای انواع شرکت‌ها و صاحبان آن‌ها خواهد داشت.

امروزه پیشرفت‌های منحصر به‌فردی در حوزه تجارت و سایر کسب‌وکارها دیده می‌شود که ارمغان دنیای تکنولوژی است. این پیشرفت‌ها بر کارایی، فرهنگ سازمانی، بهره‌وری و ارتباطات یک شرکت و همچنین امنیت آن تاثیر می‌گذارد.

فناوری، فواید بی‌پایانی دارد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به صرفه‌جویی در هزینه‌های درون‌سازمانی اشاره کرد.


استفاده از تکنولوژی چگونه موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های درون‌سازمانی می‌شود؟

همه مشاغل ناگزیر هستند، هزینه‌هایی برای کارمندان و کارکنان خود پرداخت کنند. اگر هزینه کارمندان بالاتر از میزان پیش‌بینی شده باشد، ممکن است به نقطه ضعف برای سازمان تبدیل شود؛ چرا که در صورت بالا رفتن هزینه‌ها، به احتمال قوی قیمت محصولات شرکت نیز بالا می‌رود و این مساله در درازمدت مشتری را از خرید منصرف می‌کند. قطعا هیچ تجارتی بدون مشتری، دوام چندانی نخواهد یافت.

امروزه بسیاری از فرایندها در کسب‌وکار به صورت خودکار انجام می‌شوند و کارمندان فقط تحلیل، نظارت و اصلاح کیفیت این فرایندهای خودکار را انجام می‌دهند. این مساله فشار و حجم کار را برای کارمندان کم می‌کند و باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های کارگری و کارمندی می‌شود.

برای مثال شغل برنامه‌نویسی، روزبه‌روز محبوب‌تر و کارآمدتر می‌شود. چون به تدریج کامپیوترها و ربا‌ت‌ها مسئولیت بعضی مشاغل را به عهده می‌گیرند و تمام کاری که کارمندان باید انجام دهند، نظارت بر عملکرد نهایی آن‌هاست.

در آینده نزدیک نیروی انسانی فقط باید اطمینان حاصل کنند که همه کارها به طور منظم و روان پیش می‌رود.

در حال حاضر به لطف افزایش اتوماسیون مشاغل، هزینه‌های کارگری کمتری پرداخت می‌شود و همین امر در طی زمان، موجب صرفه‌جویی چشمگیری در کل هزینه‌های یک سازمان، کاهش قیمت محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد، می‌شود. در نتیجه تمایل مشتریان به استفاده از محصولات مربوطه افزایش می‌یابد و احتمال موفقیت مالی مجموعه نیز بالاتر می‌رود.


چند روش همسو با تکنولوژی برای افزایش کیفیت فعالیت‌های تجاری

در ادامه چند روش را شرح می‌دهیم که کیفیت فعالیت‌های تجاری شما را بهبود می‌بخشد:


بهره‌وری خود را افزایش دهید.

تکنولوژی به تسریع فرایند تولید محصول در کسب‌وکارها کمک شایانی می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از فناوری‌های روز، بررسی و تحلیل کنید که کارمندان‌تان زمان خود را چگونه می‌گذرانند و فرایندهایی را تنظیم کنید تا عملکرد سازمان خود را کارآمدتر کنید.

ابزارهای مدیریت وظایف (Task Manager)، این امکان را به شما می‌دهند تا در مسئولیت‌های کاری روزانه خود نظم داشته باشید و هیچ کاری را فراموش نکنید.

فرایند مدیریت ایمیل این امکان را به شما می‌دهد که از جواب دادن به ایمیل‌های مهم خود اطمینان حاصل کنید و همیشه حواس‌تان به صندوق دریافت ایمیل خود باشد. در این صورت هیچ ایمیل مهمی را از دست نخواهید داد!

برای دستیابی به سطح کارایی بهتر، هر شرکتی باید در تمام بخش‌های تجاری خود کارآمد باشد. فناوری در حال تغییر نحوه مدیریت صنایع شماست و این تغییرات بر نحوه انجام کار تک تک کارمندان تاثیر می‌گذارد و سطح بهره‌وری تجارت شما با کارایی کارگران و کارمندان‌تان مرتبط است. فناوری با ایجاد برنامه‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی جدید موجب بهتر کار کردن کارکنان شرکت‌ها نیز شده است.

در حال حاضر برنامه‌هایی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را دانلود کنید و برای برنامه‌ریزی امور مالی یا برنامه کاری روزانه افراد از آن‌ها استفاده کنید. با وجود یک برنامه مناسب، حتی می‌توانید زمان آماده بودن کالا یا خدمات را تعیین کنید.

فناوری باعث شده است، ایجاد کسب‌وکار برای افراد جامعه سریعتر و آسانتر شود. مشاغل سنتی  و مدرن، هردو با استفاده از تکنولوژی می‌توانند گام‌های مثبت و موثری برای ارتقا کیفیت خود بردارند. تنها چیزی که باید بدانید این است که چگونه فناوری را در تجارت خود بگنجانید.


انعطاف‌پذیری‌تان را بالا ببرید.

با وجود پیشرفت‌های بی‌شمار رخ داده در زمینه تکنولوژی که توانایی کار کردن در مکان‌های دیگر را فراهم می‌کنند، برقراری ارتباط با همکاران در 20 سال اخیر تغییرات فراوانی داشته است.

امروزه می‌توانید از هر مکان و در هر زمان با همکاران خود ارتباط برقرار کنید و از این طریق انعطاف‌پذیری شرکت خود را برای انجام معاملات و تحقیقات سریع و کارآمد، بهبود ببخشید. این کار باعث افزایش روحیه کار تیمی در کل مجموعه شما نیز می‌شود.


کیفیت خدمات‌رسانی به مشتریان را بالا ببرید.

هیچ کسب‌وکاری بدون ارتباط خوب با مشتریان دوام نمی‌آورد. با استفاده از تکنولوژی، می‌توانید کیفیت تعاملات مشتریان با شرکت خود را بالا ببرید و سود مالی قابل توجهی به دست آورید.

داشتن وب‌سایتی فعال و تعاملی که قابلیت پشتیبانی مشتریان را از راه‌های مختلف مثل چت آنلاین  فراهم کند، می‌تواند موجب پیروزی شما در رقابت بازار شود و سودآوری زیادی نیز برای مجموعه شما داشته باشد.


ابعاد گوناگون بازاریابی را در شرکت‌تان تقویت کنید.

شرکت‌هایی که به درستی روی بازاریابی تمرکز کنند، در درازمدت سود بالایی به دست می‌آورند. تکنولوژی نرم‌افزارهایی را برای شرکت‌ها به ارمغان آورده است که می‌توانید با استفاده از آن یک برنامه بازاریابی مدون داشته باشید و آن برنامه را با اعضای تیم نیز به اشتراک بگذارید.

فناوری به شما امکان ایجاد یک وب‌سایت کاربردی و زیبا را می‌دهد، همچنین استفاده از شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام و ... برای تبلیغ کسب‌وکارتان بسیار مفید است. ایمیل مارکتینگ نیز می‌تواند در تبلیغات شرکت‌تان موثر باشد و به شما این امکان را می‌دهد که مستقیما با اخبار، به روزرسانی‌ها و پیشنهادهای ویژه به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید.


سطح امنیت را در سازمان‌تان ارتقا دهید.

تکنولوژی، امنیت کسب‌وکارها را به طرز شایان توجهی افزایش داده است. امروزه در بعضی سازمان‌ها ثبت دستی اطلاعات و نحوه نگهداری و ذخیره سوابق به شکل قدیمی، مشكلات بسیاری را برای مشاغل به وجود آورده است. فناوری مدرن به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که اسناد و سوابق‌شان را ایمن نگه دارند و از سیستم‌هایی استفاده کنند که فقط افراد امین به اطلاعات آن‌ها دسترسی داشته باشند.

گذرواژه‌های رمزگذاری‌شده نیز سطح امنیت سازمان شما را بهبود می‌دهند و دسترسی به داده‌ها را برای هکرهای کامپیوتر دشوار و از افشا شدن اطلاعات محرمانه جلوگیری می‌کنند.


پیشرفت تکنولوژی بر کسب‌وکارها و مصداق‌‌های آن

در این قسمت از مقاله با بررسی چند مثال به رابطه جنبه‌هایی از تکنولوژی با کسب‌وکارها می‌پردازیم:


تصمیم‌گیری‌های داده‌محور در کسب‌وکارها

اگر ابزارهای گزارش‌ساز  به درستی به کارگرفته و داده‌ها به درستی تحلیل شوند، می‌توانید تصمیم‌های داده محور بگیرید و جایگاه کسب‌وکار خود را ارتقا دهید.

تصمیم‌گیری داده‌ محور یا Data driven decision Making (DDDM) فرایندی است به شکل زیر :‌

  • جمع‌آوری داده بر اساس اهداف یا شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs)
  • تحلیل روندها و حقایق
  • استفاده از تحلیل‌ها به منظور تعیین استراتژی و فعالیت‌هایی که موجب سودآوری برای سازمان می‌شود.

تصمیم‌گیری داده‌ محور به معنای حرکت در مسیر اهداف سازمان است. در این مسیر از تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود. برای استخراج ارزش افزوده از داده‌ها، باید داده‌های جمع‌آوری شده دقیق و مرتبط با اهداف سازمان باشند.

جمع‌آوری، استخراج، ساختاردهی و تحلیل داده‌ها برای DDDM در کسب‌وکارها  موضوعی گسترده است و همین گستردگی ممکن است، موجب به تعویق افتادن و طولانی شدن فرایند DDDM ‌شود در نتیجه سرعت در این فرایند بسیار مهم است.

آن‌چه که کارشناسان داده از داده‌ها استخراج می‌کنند، در دو دسته متفاوت جای می‌گیرد:‌ کمی و کیفی، هر دو این موارد برای تصمیم‌گیری داده محور مهم و حیاتی هستند.

در یکی از مطالعات صورت گرفته در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال، گفته شده است که در بین سازمان‌های بررسی شده، آن‌هایی که از تصمیم‌گیری داده‌ محور استفاده می‌کردند، ۴٪ بهره‌وری بیشتر و ۶٪ سوددهی بالاتری داشتند.


به کارگیری هوش تجاری در کسب‌وکارهای اینترنتی

هوش تجاری Business Intelligence به مجموعه‌ای از نظرات، روش‌ها، فرایندها و ابزارهایی گفته می‌شود که برای تبدیل داده‌های خام به اطلاعات مفید و معنادار به کار می‌رود.

کسب‌وکارهایی که بسیار نامدار و موفق هستند، از چند متخصص هوش تجاری همزمان بهره‌ می‌جویند، در غیر این صورت به‌زودی از رقبای خود عقب خواهند افتاد .

مزایای استفاده از هوش تجاری برای کسب وکارها

  • تمرکز سازمان بر اهداف کلان بدون اتلاف وقت
  • تحلیل محیط پیرامون کسب‌وکار
  • افزایش کارایی سازمان در امور داخلی و شفاف‌سازی رویه فرایندهای اصلی کسب‌وکار
  • تصمیم‌گیری آسان مدیران سازمان
  • پیش‌بینی بازار رقابتی و به‌دست آوردن منافع بازار
  • بالابردن سطح رضایت‌مندی مشتریان
  • شناسایی مشتریان وفادار و شناخت استراتژی مناسب برای حفظ مشتریان
  • تشخیص زود هنگام خطرات قبل از این که سازمان را به مخاطرات جدی بکشاند
  • شناسایی فرصت‌های کسب‌وکار در بازار رقابتی
  • تهیه گزارش‌های سریع به راحتی
  • کمک به افزایش بهره‌وری سازمان
  • سرعت بخشیدن به بازگشت سرمایه
  • کاهش هزینه‌های نیروی انسانی

BI، داده‌های داخلی شرکت را در انبار داده (data warehouse) جمع‌آوری، تحلیل و آنالیز می‌کند و در قالب یک گزارش در اختیار مدیر قرار می‌دهد.


تبدیل کسب‌وکارها به پلتفرم

قلب کسب‌وکار‌های پلتفرمی در مکانیزمی است که عرضه‌کننده و تقاضاکننده را به یک‌دیگر وصل می‌‌کند.

پلتفرم‌ها قرار است با تطبیق دادن کارآمد‌تر عرضه و تقاضا با استفاده از تکنولوژی، هزینه‌ تعامل میان تامین‌کنندگان و دریافت‌کنندگان کالاها و خدمات را کاهش دهند.

به الگوریتم‌هایی که این کار را انجام می‌دهند، الگوریتم‌های تطبیق دهنده یا Matching Algorithms گفته می‌شود.

هر چه یک پلتفرم بتواند عرضه‌کننده را بهتر به تقاضاکننده برساند و برعکس، برای هر تقاضایی عرضه‌کننده‌ مناسب‌تری را بیابد، قدرت آن بیشتر خواهد بود.


به کارگیری هوش مصنوعی در کسب‌وکارها

در حال حاضر شرکت‌ها از تکنیک‌های هوش مصنوعی در فروش و بازاریابی استفاده می‌کنند تا محصولات را براساس خواسته مشتریان به آن‌ها پیشنهاد دهند.

همچنین هوش مصنوعی در فرایند تولید، با استفاده از «یادگیری عمیق» و انجام محاسبات حجم بالایی از داده‌های حسگرها، فرایند تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده را بهبود می‌بخشد.

در دنیای مدرن امروز، هوش مصنوعی به تمامی حوزه‌های کاری نفوذ پیدا کرده است. تقریبا تمامی کمپانی‌های فعال در عرصه تکنولوژی‌های مالی برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها، شروع به استفاده از هوش مصنوعی کرده‌اند. بر اساس تحقیقات انجام شده رشد هوش مصنوعی در بازار جهانی طی ده سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است.

هوش مصنوعی با هدف اتوماسیون کردن فعالیت‌های تجاری مدیران و صاحبان کسب‌وکارها فعالیت خود در بخش صنعت را آغاز و کسب‌وکارهای سنتی را مجبور به استفاده از نوآوری‌های جدید برای رقابت با بازار جهانی کرده است.


در نهایت ذکر این نکته ضروری است که تکنولوژی، همه جنبه‌های کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار داده و دگرگون کرده است. این دگرگونی به طور ویژه در سازمان‌هایی که با معرفی اختراعات جدید از مزایای تکنولوژی، بیشترین استفاده را می‌کنند، دیده می‌شود. تاثیر تکنولوژی بر زندگی کاری انسان‌ها به قدری عمیق است که در قرن اخیر بدون استفاده از فناوری و دستاوردهای آن، پیشرفت یک سازمان تقریبا غیرممکن است!