تحولات صنعت دیجیتال در سطح جهانی
تحولات صنعت دیجیتال در سطح جهانی

انقلاب دیجیتال که شروع آن با محاسبات دیجیتال در حدود 70 سال پیش بود، همچنان تا به امروز ادامه دارد. اما از آن زمان به بعد شکل‌گیری اینترنت و سایر پیشرفت‌های فناوری رخ داده است تا پس از آن‌ها جهان دیگر مانند سابق نباشد.

فناوری روی مسائلی مانند نحوه فکر کردن، ارتباط، انجام روزمره کارها، کار، سرگرمی و اداره کسب‌وکارهای ما تاثیر گذاشته است تا تمام جوانب زندگی ما در آن گره بخورد.

برای این که نشان دهیم چطور در دهه گذشته تحولات صنعت دیجیتال روی زندگی ما اثر گذاشته است، این مقاله را به بررسی پیشرفت‌های فناوری شخصی، فناوری شرکتی، فناوری سرگرمی و رسانه‌ای و فناوری ارتباطات در طول ده سال گذشته اختصاص دادیم.


یک دهه مدت زمان لازم برای یکی شدن با فناوری

به درستی می‌توانیم از سال‌های بین 2011 و 2020 به عنوان دهه‌ای یاد کنیم که شاهد گره خوردن زندگی فردی و حرفه‌ای خود با فناوری دیجیتال تا حدی بودیم که در گذشته آن را هرگز نمی‌توانستیم تصور کنیم.

از دستگاه‌ها و پلت‌فرم‌هایی که استفاده می‌کنیم گرفته تا تقریبا هر رسانه جدید که به اعتقاد «مک لوهان» مانند گسترش دامنه‌های انسان است، فناوری‌های دیجیتال بخشی جدانشدنی از نحوه عملکرد امروزی ما هستند.

جهان به محیطی تبدیل شده است که در آن از دستگاه‌های متصل به اینترنت فراوان استفاده می‌شود و ما روزبه‌روز بیشتر به سمت زندگی در یک محیط «همیشه روشن -آنلاین-» حرکت می‌کنیم.

با این حال، اجازه دهید نگاهی به ده سال تحولات دیجیتالی بیاندازیم که بیشتر از همه روی ما تاثیر گذاشتند.


مخابرات و ارتباطات

دهه گذشته تغییرات بی‌سابقه‌ای را در زمینه مخابرات تجربه کرده است تا زندگی ما متحول شود. اما در حال ورود به یک دوره تغییراتی حتی بزرگتر هستیم؛ تحول صنعتی چهارم که در آن فناوری‌های تحول‌آفرین مانند اینترنت اشیاء، رباتیک، واقعیت مجازی و هوش مصنوعی شیوه ارتباط، زندگی و کار ما را حتی بیشتر تغییر می‌دهند.

قدرت مخابرات و ارتباطات در برقراری ارتباط بین انسان‌ها و مصرف‌کننده‌ها در حال ایجاد تغییراتی است تا این اطمینان به وجود آید که تمامی جوامع از این جهان شجاع و جدید دیجیتال بهره می‌برند.

با این حال، تغییرات مهم دنیا در دهه گذشته در زمینه مخابرات و ارتباطات به شرح زیر است:


سال 2010:

  • شبکه‌های مخابراتی سرویس 4G LTE را معرفی کردند.
  • شروع فعالیت شبکه اجتماعی گوگل باز (Google Buzz) و پروژه گوگل فایبر (Google Fiber) رقم خورد.

سال 2015:

  • در ماه دسامبر، اتحادیه بین‌المللی مخابرات استاندارد جدید G.Fast را تایید کرد که به فناوری جدید انتقال با سرعت بالا و جایگزین کابل‌های مسی تبدیل شد.
  • شرکت‌هایی مانند گوگل و AT&T توسعه خدمات فیبر را در شهرهای آمریکا اعلام کردند.
  • برای اولین مرتبه ترافیک استفاده از شبکه‌های 4G بیشتر از 3G شد.

سال 2020:

  • از آن جایی که بعضی از شبکه‌های مخابراتی سرویس 5G را راه‌اندازی کردند، عمل به وعده‌های تبلیغاتی پرهیاهو مربوط به 5G شروع شد تا ادغام اینترنت در جنبه‌های روزمره زندگی از گذشته بیشتر شود.
  • سایر فناوری‌های پیشرفته مانند اینترنت اشیاء (IoT) و محاسبات ابری با توجه به شکل‌گیری 5G بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.

فناوری شخصی

فناوری شخصی الزاما همان چیزی است که به اسم فناوری مصرف‌کننده نیز شناخته می‌شود. گجت‌ها، اپلیکیشن‌ها، کنسول‌ها، بازی‌های ویدئویی و در بعضی موارد خاص حتی انواع فناوری‌های خودکار تحت تعریف فناوری شخصی قرار می‌گیرند.

به عبارت دیگر هر فناوری غیر شرکتی را می‌توان فناوری شخصی نامید. در دهه گذشته تغییرات زیر در زمینه فناوری شخصی برجسته و مهم بودند.


سال 2010:

  • شرکت اپل آیپد را معرفی کرد.
  • آمازون در سال 2010 بیشتر از کتاب‌های کاغذی، کتاب‌های الکترونیکی کیندل فروخت.
  • اینستاگرام راه افتاد و فیس‌بوک اپلیکیشن فیسبوک مسنجر را معرفی کرد.
  • سامسونگ از گوشی گلکسی اس رونمایی کرد، اپل آیفون 4 را وارد بازار کرد و نسخه اندروید نان زنجبیلی 2.3 در اختیار کاربران این سیستم عامل قرار گرفت.

سال 2015:

  • مایکروسافت ویندوز 10 را عرضه کرد.
  • اپل گوشی آیفون 6 اس، تبلت آیپد پرو و ساعت هوشمند اپل واچ را معرفی کرد.
  • نسخه 6.0 اندروید (مارشمالو) در 5 اکتبر 2015 عرضه شد.
  • سامسونگ سرویس Samsung pay را معرفی کرد.
  • گوگل سرویس اندروید پی را در تاریخ 11 سپتامبر 2015 برای تمام گوشی‌های هوشمند اندرویدی معرفی کرد.
  • شرکت تسلا در 15 اکتبر 2015 اعلام کرد ماشین‎های تسلا مدل اس صلاحیت دریافت به‌روزرسانی سیستم نیمه خودران اتوپایلوت (Autopilot) را دارند که به ماشین‌های این شرکت اجازه می‌دهد به رانندگان کمک کنند.

سال 2020:

  • اپل آیفون 11 را عرضه کرد.
  • سامسونگ دو گوشی گلکسی اس 20 و گلکسی زد فلیپ را وارد بازار کرد.
  • گوگل گوشی Pixel 4 را روانه بازار کرد.
  • گوگل شرکت فیت‌بیت را خرید و برند «نست» را به «گوگل نست» تغییر داد.

فناوری سرگرمی و رسانه

فناوری‌هایی که در حوزه سرگرمی و رسانه هستند به کاربر اجازه می‌دهند از اوقات فراغت خود به بهترین شکلی که خودش دوست دارد، استفاده کند. به عنوان مثال، ساخت دستگاه‌های کامپیوتری شیوه سرگرمی ما را متحول کردند یا امروزه اغلب خانواده‌ها یک کنسول بازی دارند.

دستاوردهای زیر طی یک دهه گذشته دنیای فناوری سرگرمی و رسانه را متحول کردند.


سال 2010:

  • یک میلیاردمین مشترک کانال‌های یوتیوب در 28 اکتبر 2010 به کانال MachinimaSports پیوست.
  • اپل اعلام کرد از زمان راه‌اندازی سرویس آی‌تیونز بیش از 10 میلیارد آهنگ از آن دانلود شده است.
  • مایکروسافت در 4 نوامبر 2010 کینکت را برای کنسول ایکس باکس 360 عرضه کرد.

سال 2015:

  • شرکت Dish Network سرویس پخش آنلاین Sling TV را راه‌اندازی کرد.
  • شرکت AT&T شرکت DirecTV را به قیمت 49 میلیارد دلار در تاریخ 24 ژوئیه 2015 خرید.
  • سرویس گیمینگ ابری PlayStation Now سونی (قبلا به اسم Gaikai) در ژانویه 2015 راه افتاد.
  • گوگل سرویس یوتیوب رد (حالا به اسم یوتیوب پرمیوم) را در 31 اکتبر 2015 عرضه کرد و یوتیوب موزیک در 12 نوامبر 2015 راه‌اندازی شد.
  • شرکت Blizzard Entertainment در 2 نوامبر 2015 اعلام کرد که شرکت King Digital (سازندگان بازی Candy Crush) را به قیمت 5.9 میلیارد دلار خریده است.

سال 2018:

  • مقررات حفاظت از داده‌های عمومی (GDPR) در اروپا اجرایی شد (از جمله لایحه حفاظت از داده‌ها 2018 در بریتانیا) تا 2018 به سال بسیار مهمی برای امنیت اطلاعات شخصی تبدیل شود.
  • لایحه حریم خصوصی مصرف‌کننده کالیفرنیا به دنبال آن تصویب شد.

سال 2020:

  • شرکت راک‌استار در سال 2019 لانچر بازی‌های راک‎‌استار (Rockstar Games Launcher) را معرفی کرد.

فناوری شرکتی

فناوری شرکتی به مفهوم منابع فناوری اطلاعات (IT) و داده‌هایی اشاره می‌کند که در یک شرکت به اشتراک گذاشته می‌شوند. تلاش در زمینه‌هایی مانند استراتژی IT، مدیریت سبد پروژه و راهبری فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد این ایده به درستی و موثر به کار گرفته شود.

از جمله نمونه فناوری‌هایی شرکتی می‌توانیم به سیستم‌های مدیریت محتوا اشاره کنیم. با این توضیح دستاوردهای مهم دنیای فناوری شرکتی یک دهه گذشته به شرح زیر بودند:


سال 2010:

  • محاسبات ابری به عنوان یک محیط توسعه و تست و به عنوان یک پلت‌فرم برای سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های غیر ضروری مورد استفاده شرکت‌ها قرار گرفت.
  • غول‌های دنیای فناوری یعنی گوگل، مایکروسافت و آمازون سرویس‌های ابری خود را راه‌اندازی کردند.
  • «مورگان استنلی» دهه 2010 را به عنوان «دهه داده‌ها» معرفی کرد و داده‌ها به یک دارایی مهم شرکتی تبدیل شدند.
  • علوم تجزیه و تحلیل داده‌ها در حوزه شرکتی به کار گرفته شد.

سال 2015:

  • مجله InformationWeek پیش‌بینی کرد «تحویل مداوم به عنوان مورد تقاضاترین مهارت بین مشتریان ابری جایگزین جنبش برنامه‌نویس چابک می‌شود.»
  • 2015 اولین سال فعالیت پلت‌فرم اینترنت اشیاء اینتل بود تا از به جریان افتادن حجم عظیمی از داده‌ها به سمت سامانه‌های ذخیره‌سازی داده‌های بزرگ در فضای ابری خبر دهد.

سال 2020:

  • سرویس‌های وب آمازون (AWS) روی تخت سلطنت بازار محاسبات ابری نشسته است و رتبه‌های دوم و سوم به عنوان بیشترین سرویس‌های ابری استفاده شده به ترتیب در اختیار سرویس‌های مایکروسافت آژور (Microsoft Azure) و گوگل کلود (Google Cloud) قرار دارد.
  • نگرانی اصلی شرکت‌ها در زمینه استفاده از خدمات ابری امنیت و استعداد شغلی خواهد بود. نشریه Computerworld با نقل قول از «مارتین هنلی» معاون ارشد ریاست بخش خدمات فناوری شرکت Globality می‌گوید «شرکت‌ها باید یک برنامه قابل توجه برای جذب و تازه‌سازی استعداد واقعی مهندسی از جمله نسل زد (Gen-Z) داشته باشند. توانایی حفظ استعداد کسب‌شده به سازمان‌ها اجازه می‌دهد یک مزیت رقابتی به دست آوردند یا از دست دهند و از سال 2020 تاثیر این قضیه را خواهیم دید.»

ترندهای تحول دیجیتال در آینده

حالا که دیدیم تحولات صنعت دیجیتال در دهه گذشته چطور روی زندگی و محیط کار ما تاثیر گذاشتند، اجازه دهید نگاهی نیز به آینده این صنعت بیاندازیم.


شبکه‌های سریع‌تر وای‌فای برای شتاب به سرعت و پایداری ارتباطات

تعداد رو به رشد دستگاه‌های متصل به اینترنت نیاز به قابلیت‌های شبکه سریع‌تر، کارآمدتر و هوشمندتر را افزایش دادند.

شکل‌گیری استاندارد وای‌فای 6 و راه‌اندازی شبکه‌های 5G در کنار یکدیگر باعث می‌شود سرعت اتصال بی‌سیم و پردازش سریع‌تر شود که نتیجه آن پایداری بیشتر و بی‌نقص‌تر ارتباطات برای خانه و محیط‌های کار است.


تحلیل داده‌ها برای شرکت‌ها مزیت رقابتی به همراه خواهد آورد

اکثر سازمان‌ها متوجه شده‌اند آینده در دست داده‌ها قرار دارد و موفقیت از پردازش فوری داده‌ها نشات می‌گیرد تا بتوان از آن‌ها اطلاعات مهم به دست آورد. علاوه بر این، هر چه مقدار جمع‌آوری داده‌ها بالا می‌رود، پردازش و تبدیل آن‌ها به اطلاعات کاربردی بیشتر می‌شود و بدون استفاده از ابزارهای تحلیل داده مدرن حفظ قدرت رقابت سخت خواهد بود.


هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی عملکرد بهتری خواهند داشت

با توجه به این که هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی در تحلیل و پیش‌بینی داده‌ها بهتر می‌شوند، این فناوری‌ها تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های پیچیده را در کسری از زمان امکان‌پذیر خواهند کرد، کاری که تا چند سال قبل نمی‌توانستیم انجام دهیم.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی همچنین استفاده از ابزارهای تحلیل داده و اعتماد به آن‌ها را راحت‌تر می‌کنند. اگر به نظر کارشناسان و ترندهای فعلی توجه کنیم، مشخص است که به مرور زمان، سرعت و دقت این ابزار تنها بیشتر خواهد شد.


بلاک‌چین در حوزه‌هایی فراتر از ارزهای رمزنگاری شده استفاده می‌شود

در سال 2020 و پس از آن، ما شاهد کاربردهای به مراتب بیشتر بلاک‌چین در حوزه‌هایی جدا از ارزهای دیجیتال خواهیم بود. با توجه به این که فعالان بسیار شاخصی مانند آمازون، مایکروسافت، سامسونگ، IBM و علی بابا وارد این عرصه شدند، از بلاک‌چین جدا از تراکنش‌های پولی و کریپتوکارنسی‌ها در زمینه‌های دیگری نیز استفاده خواهد شد.

«دن نیومن» مقاله‌نویس سایت Forbes اعتقاد دارد «سال 2020 شروع طلوع واقعی بلاک‌چین» خواهد بود. او همچنین اشاره می‌کند امنیت غذایی، مالکیت فکری و وفاداری‌ها و مدیریت دارایی و ملک، حوزه‌های کاربردی و مناسب رشد و ترقی برای این فناوری هستند.


حکمرانی حریم خصوصی کاربر و UX ادامه دارد

تجربه مشتری و کاربر (UX و CX) عوامل اصلی و مهم در هدایت تلاش‌های تحول‌آفرین دیجیتال به سمت جلو هستند و سرمایه‌گذاری‌های تجاری در این حوزه‌ها بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر، حریم خصوصی سریعا به عاملی تبدیل شده است که بین برندها تفاوت ایجاد می‌کند و اولویت مصرف‌کننده به سمت برندهایی است که اجازه دهند روی داده‌های خود کنترل داشته باشد.

در نتیجه، ما در مدت کوتاهی شاهد توجه تعداد بیشتری از شرکت‌ها به حریم خصوصی و امنیت داده‌ها خواهیم بود.


جمع‌بندی

در اوایل دهه 2000، بسیاری از صاحبان کسب‌وکار تصور کردند افزایش دستگاه‌های کامپیوتری، آغاز و پایان «تحول دیجیتال» می‌تواند باشد. با این حال، دو دهه از آن زمان گذشته است و ما شاهد حتی افزایش استفاده به مراتب بیشتر از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های دیجیتال هستیم.

شرکت اسلک تعریف خوبی از بخش‌های تشکیل‌دهنده تحول دیجیتال دارد «این موضوع در مورد این نیست که شرکت شما چطور کارها را انجام می‌دهد؛ در مورد نحوه انجام کارها به دست شما است.»

استراتژی‌های دیجیتال شما حالا می‌تواند روی فرآیند‌ها و طرز عمل کسب‌وکارتان تاثیر بگذارد.

دیگر نیازی نیست به صورت دستی ایمیل بفرستید یا برای دیدن شرکای بالقوه و همکاران خود سفر کنید، چون امروزه برای انجام این کارها اپلیکیشن‌ها و ابزارهای دیجیتال متعدد وجود دارند.

از آن جایی که در عصر فعلی فعالیت کسب‌وکارها با فناوری و اپلیکیشن‌های دیجیتال گره خورده است، به احتمال زیاد این فناوری‌ها روزبه‌روز پیچیده‌تر و تخصصی‌تر می‌شوند و استراتژی‌های تجربه مشتری نیز از آن پیروی می‌کنند. تمام این تغییرات را باید مدیون مفهومی به اسم تحول دیجیتال دانست.