تکنولوژی 5G چگونه زندگی ما را تغییر خواهد داد؟
تکنولوژی 5G چگونه زندگی ما را تغییر خواهد داد؟

تکنولوژی 5G باعث کاهش تأخیر در ارسال اطلاعات شده و همچنین سرعت و ظرفیت تبادلات دیجیتال را افزایش می‌دهد. این تکنولوژی انقلاب جدیدی را در حوزه VR، شبکه‌های ابری و حتی اینترنت خانگی ایجاد می‌کند و همین مسئله موجب افزایش سرعت تبادلات دیجیتالی می‌شود.

اما اگر بخواهیم دقیق‌تر و جزئی‌تر به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه تکنولوژی 5G زندگی ما را تغییر خواهد داد، نیاز به نمونه و مثال داریم و در این مقاله به بررسی تأثیرات تکنولوژی 5G بر زندگی مردم جهان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


تکنولوژی 5G و انقلاب صنعتی چهارم

مجمع جهانی اقتصاد به تازگی اظهار کرده است که ما در آستانه انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم. این تحولات در مقایسه با هر آن‌‌ چه که تاکنون تجربه کرده‌ایم، بی‌سابقه خواهند بود.

دسترسی به اینترنت پرسرعت و نامحدود، پیشرفت هوش مصنوعی و دسترسی به سیستم‌های نوین در عرصه فناوری اطلاعات همگی از جمله این تغییرات هستند.

اما در نهایت تمامی این تحولات به تکنولوژی 5G متکی است. به بیان دیگر، فناوری 5G کاتالیزور این تغییرات است.


5G چیست؟

نسل پنجم فناوری شبکه تلفن همراه است و در آینده‌ای نزدیک به سریع‌ترین شبکه تبدیل می‌شود. در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند و چندین اپراتور از جمله ورایزون بر روی این فناوری سرمایه‌گذاری کرده و سیستم‌های خود را برای ارتقا به نسل 5G آماده کرده‌اند.

سیستم 5G چندین برابر نسبت به 4G سرعت دارد و از این جهت کاربردی‌تر است. در حقیقت 4G و 5G هر دو از طریق امواج رادیویی و آنتن‌ها منتقل می‌شوند؛ اما فناوری 5G پهنای باند بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

اولین شبکه 5G توسط اپراتور ورایزون در اکتبر 2018 در دسترس قرار گرفت و هم اکنون در برخی ایالت‌های آمریکا مانند شیکاگو، لس‌آنجلس، دیترویت و ... در حال ارائه خدمات است.


سرعت 5G چگونه است؟

تکنولوژی 5G، ناجی هرگونه اتصال! طبق پیش‌بینی‌ها، سرعت فناوری 5G یک گیگابایت بر ثانیه خواهد بود و برای ده هزار نفر کاربر همزمان می‌تواند ده مگابایت بر ثانیه نرخ داده اختصاص دهد.

طبق صحبت‌های 5G.co.uk، سرعت این تکنولوژی هزار برابر بیشتر از سایر نسخه‌ها است و احتمالا با سرعتی معادل 10 گیگابایت بر ثانیه دانلود یک فیلم 4K تنها چند ثانیه طول خواهد کشید.

تأخیر فناوری 5G نسبت به 4G بسیار کم‌تر است؛ یعنی اگر میزان تأخیر در اینترنت 4G 15 تا 60 میلی ثانیه باشد، در مورد 5G تنها 1 میلی ثانیه است که به سختی حس می‌شود.


5G چگونه تجارت الکترونیک را تغییر می‌دهد؟

در سال 2021 درآمد تجارت الکترونیک به رقم 4.8 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که بسیار بیشتر از رقم 2.3 میلیارد دلاری سال 2017 است و این رشد درآمد، ارتباط تنگاتنگی با فناوری 5G دارد.

از طرفی، Singularity Hub پیش‌بینی کرده است که تا سال 2024، 8 میلیارد جمعیت جهان آنلاین خواهند بود. این رقم در سال 2017، 4.2 میلیارد نفر بوده است. تمام این آمار نشان می‌دهد که تکنولوژی 5G روی موارد زیر تأثیر خواهد داشت:

  1. مشتری بیشتر، درآمد بیشتر: Adobe digital insights ادعا می‌کند که تا سال 2021 فناوری 5G درآمد تجارت الکترونیک را به اندازه 12 میلیارد دلار افزایش خواهد داد.
  2. استفاده بیشتر از تکنولوژی VR و AR در کسب و کارها و زندگی روزمره: برای مثال، به تازگی یک فروشگاه مبلمان سوئدی با استفاده از تکنولوژی VR این امکان را به مشتریان خود می‌دهد که با استفاده از واقعیت مجازی، به انتخاب محصول بپردازند. در دوران شیوع ویروس کرونا، این یک مزیت است که بدون نیاز به مراجعه حضوری، خرید کنید.
  3. افزایش سرعت یادگیری در هوش مصنوعی: دستیارهای مجازی ارتقا یافته وارد بازار می‌شوند؛ مثلا در فروشگاه H&M یک chatbot حضور دارد که پیشنهادهای خرید اولویت‌بندی شده به مشتریان ارائه می‌دهد.
  4. محصولات و پوشاک هوشمند: Tractica پیش‌بینی کرده که فروش محصولات پوشیدنی هوشمند در سال 2021 به 95.3 میلیارد دلار خواهد رسید.
  5. تأثیر بر روی اینترنت اشیا یا lot: در یک انبار بزرگ با کمک ربات‌ها می‌توان به راحتی همه حمل و نقل‌ها را کنترل و وضعیت محصولات را هر لحظه رصد کرد. از جمله مثال‌های قابل توجه دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    • هوشمند شدن شهرها
    • ارتقا و بهینه شدن دنیای کار
    • ماشین‌های بدون راننده و فناوری رانندگی هوشمند
    • مراجعه به پزشک از راه دور و مجازی
    • محبوبیت هر چه بیشتر VR و AR

5G آماده ایجاد تغییر در همه ابعاد زندگی دیجیتالی ما است؛ مثلا امروزه بازی‌های دیجیتالی با سرعت بیشتری انجام می‌شود و همین مسئله نشان می‌دهد، تکنولوژی 5G نحوه بازی کردن ما را نیز دستخوش تغییر کرده و به نظر می‌رسد نسل بعدی فناوری بی‌سیم مخصوص گیمرها ساخته شده است. تمرکز اصلی 5G بر روی ارتباطات از طریق تلفن همراه بوده، اما شرکت‌هایی مانند ورایزون شبکه‌اینترنت خانگی 5G را در برخی مکان‌ها گسترش می‌دهند.

احتمالا هنوز چند سالی با همه‌گیر شدن تکنولوژی 5G در سراسر دنیا فاصله داریم؛ اما ممکن است این آینده و همه‌گیری، از آن چه که فکر می‌کنید نزدیک‌تر باشد. پیش‌تر فواید و تأثیرات تکنولوژی 5G که باید منتظر آن باشید، را بررسی کردیم. اکنون نوبت می‌رسد به بررسی تأثیرات تکنولوژی 5G بر زندگی گیمرها و گیمینگ.


خبرهای خوب تکنولوژی 5G برای گیمرها

همان طور که قبل‌تر گفتیم، اینترنت و تکنولوژی 5G تغییرات زیادی را برای گیمرها به همراه دارد و بر روی تجربه بازی آن‌ها بسیار مؤثر است. در ادامه تعدادی از این تغییرات را با هم بررسی می‌کنیم.


کاهش چشمگیر تأخیر در تبادلات دیجیتالی

تأخیر و اختلال در نقل و انتقالات دیجیتالی زمانی مطرح می‌شود که تبادل اطلاعات بین دو سیستم یا دستگاه با کندی و کمبود سرعت انجام گیرد. در تست سرعت یا اصطلاحا پینگ انجام گرفته در تکنولوژی 5G این مسئله تا حد زیادی برطرف شده است.

تأخیر شبکه 4G در حدود 50 میلی ثانیه است اما این مقدار به 30 میلی ثانیه در 5G می‌رسد. مغز انسان تصاویر را در حدود 13 میلی ثانیه پردازش می‌کند. پس 30 میلی ثانیه باید خیلی سریع‌تر از 50 میلی ثانیه باشد. پیش‌بینی می‌شود در به‌روز رسانی‌های بعدی تأخیر 5G به 1 میلی ثانیه برسد.


رونق هر چه بیشتر بازار گیمینگ و گیمرها

بازی‌های امروزی ترکیبی از واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR هستند که نیاز به شبکه‌ای پر سرعت دارند و تأخیر بیشتر از 3 میلی ثانیه در پردازش تصاویر می‌تواند بر روی میزان لذت بردن از بازی تأثیر بگذارد. تکنولوژی 5G این مشکل را نیز برطرف کرده است.


کنسول‌های بازی قابلیت حمل و نقل پیدا می‌کنند و حتی در تلفن همراه به راحتی بارگذاری می‌شوند

با فناوری 5G و تاثیر آن بر صنعت گیمینگ، گیمرها از خانه‌نشینی رها می‌شوند و می‌توانند در هر جایی به بالاترین سرعت از اینترنت دسترسی داشته باشند و از بازی کردن لذت ببرند. Ko Shiota مدیر ارشد اجرایی نینتندو در این باره می‌گوید: 5G می‌تواند مقدار زیادی داده را بدون تأخیر انتقال دهد به همین خاطر در حال انجام بررسی‌های لازم برای ارائه گیمینگ بر بستر 5G هستیم.



در این مقاله در مورد تکنولوژی 5G و تأثیر آن بر زندگی روزمره مردم جهان صحبت کردیم. حتما شما هم با این مسئله موافق هستید که هر تغییر کوچک یا بزرگی که در تکنولوژی اتفاق می‌افتد، تا حد زیادی زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث افزایش سرعت بخش‌های مختلف مانند تبادل اطلاعات می‌شود. شاید جا افتادن سرویس جدید 5G و دسترسی به خدمات آن کمی طول بکشد؛ ولی قطعا این حجم از تأثیرات مثبتی که بر زندگی افراد خواهد گذاشت، ارزش انتظار کشیدن را دارد.