فین‌تک و تغییرات ناشی از آن در صنعت بانکداری
فین‌تک و تغییرات ناشی از آن در صنعت بانکداری

فین‌تک مخفف عبارت Financial technology به معنی تکنولوژی مالی است. مفهوم روشن و تعریف کامل‌تر این عبارت «کاربردی نوآورانه از فناوری در ارائه خدمات مالی» است.

در عصر حاضر با به کاربردن تکنولوژی سعی در ارائه خدمات به ساده‌ترین و بهترین شکل وجود دارد، خدمات مالی هم از این دایره مستثنی نیست و سعی بر این است که برای ساده‌تر شدن ارائه خدمات مالی و دسترسی آسان به این خدمات از تکنولوژی‌های روز بهره‌گیری شود.

کاربرد تکنولوژی قطعا خدمات مالی را کارآمدتر و پربازده‌تر می‌کند. نوآوری در خدمات مالی تعریفی است که مرکز تحقیقات دیجیتال (National Digital Research Centre) برای فین‌تک در نظر گرفته است.


رابطه فین‌تک و سیستم‌های سنتی ارائه خدمات مالی

استفاده از فین‌تک موجب به چالش کشیده‌شدن سیستم‌های سنتی ارائه خدمات مالی شده است. اپلیکیشن‌های فناورانه با عرضه خدمات گوناگون مالی به مردم، بخش سنتی را به چالش و رقابت فراخوانده‌اند. به طوری‌که فین‌تک یکی از علاقه‌مندی‌های جدید سرمایه‌گذاران است و تبدیل به یکی از زمینه‌های مورد توجه کارآفرینان برای راه‌اندازی کسب وکارهای خلاقانه و مدرن شده‌است.


اهداف فین‌تک در سطح جهانی

فین‌ تک سعی در ایجاد تحولی بنیادین در صنعت مالی و بانکداری کشورها و پایه‌ریزی و ایجاد مدرن‌ترین شکل بانکداری الکترونیک دارد؛ اگرچه امروزه این امر تا حدی محقق شده است؛ هنوز هم جای پیشرفت و تکامل و برداشتن قدم‌های جدید در این حوزه وجود دارد. در این راستا فین ‌تک ضمن حفظ کیفیت سرویس‌های مالی از هزینه‌های آن به شدت کاسته است.

 بروکراسی‌های رایج در این مقوله را به میزان چشم‌گیری حذف کرده و محدودیت‌های زمانی و جغرافیایی را دور زده است و در نهایت خطرهای محتمل را به گونه‌ای هوشمندانه ارزیابی کرده و برای آن چاره‌اندیشی کرده است.


فین‌تک و دامنه تاثیرگذاری آن

دامنه تاثیرگذاری فین‌تک بسیار گسترده است و به حوزه‌ای خاص مرتبط نمی‌شود. فناوری‌های بسیاری نیز وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای پیشبرد اهداف فین‌تک بهره جست.

شاخصه‌ای که بیشترین اهمیت را در به کارگیری فناوری‌های جدید در راستای تحقق بخشیدن به اهداف فین‌تک دارد، سرعت کار با آن‌هاست. برای مثال می‌توان به همراه بانک برای انتقال وجه از حسابی به حساب دیگر اشاره کرد با کمک این فناوری یکی از رایج‌ترین و مهمترین سرویس‌های مالی در کمترین زمان و با استفاده از یک تلفن همراه هوشمند قابل انجام است.  

ارز دیجیتال هم از فناوری‌هایی است که کاملا در راستای اهداف و طبق اصول فین‌تک است. استفاده از ارز دیجیتال در سطح جهانی و تجارت‌های بین‌ المللی بسیار نقش حیاتی دارد.

انتقال و بازگشت پول که در گذشته و در سیستم سنتی هفته‌ها یا روزها طول می‌کشید با استفاده از این تکنولوژی مالی در چند دقیقه و به ساده‌ترین شکل انجام می‌شود؛ ارز دیجیتال تاثیر شگرفی بر تسهیل و تسریع داد و ستدهای جهانی داشته است. 

فین‌ تک موجب بهبود تجارت و شکل‌گیری و روی کار آمدن کسب و کارهای جدید نیز شده است. استفاده از کیف پول در نقل و انتقالات وجه به صورت اینترنتی باعث افزایش سرعت در معاملات و روی کار آمدن و رونق گرفتن مشاغل اینترنتی شده است.

پرداخت آنلاین وجوه محصولات خریداری شده، سبب می‌شود تا بتوان به راحتی کسب و کارهایی مبنی بر اینترنت و به صورت غیرحضوری راه انداخت که نشان‌دهنده مزایای استفاده از فناوری‌های مالی جدید است.

وقتی فرایندهای مالی، اینترنتی شوند نیاز به نیروی کار طبیعتا کمتر می‌شود، در نتیجه برای انجام فعالیت‌های اقتصادی هزینه کمتری نیاز است، ضمن این که خطای انسانی نیز کاهش می‌یابد و امور مالی با دقت بالاتری به سرانجام می‌رسند.


مثال‌هایی از فین‌تک

  • پرداخت الکترونیک
  • پول و ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین
  • WealthTech یا کسب ‌وکارهای فناوری مربوط به بورس و سرمایه‌گذاری
  • مدیریت مالی شخصی
  • قرض دادن و تامین سرمایه جمعی
  • انتقال بین ‌المللی پول یا رمیتنس‌ها
  • بانکداری الکترونیک و بانک‌های بدون شعبه
  • InsurTech یا کسب ‌وکارهای فناوری بیمه
  • RegTechیا کسب ‌وکارهای مربوط به قانون‌گذاری

دیجیتالی شدن خدمات بانکی

با وجود تحولی که اینترنت و خدمات آنلاین در امور مالی مردم جهان ایجاد کرده‌اند، رابطه بین بانک و خدمات دیجیتال بسیار تنگاتنگ شده و آینده بانکداری در معرض دگرگونی گسترده‌ای قرار گرفته است.

در این میان این اتفاق از منظر استراتژیست‌های اقتصادی هم بسیار مهم است؛ آن‌ها باید انتخاب کنند که کدام بخش را مورد حمایت خود قرار می‌دهند؛ چرا که رقابتی سخت میان بخش سنتی و مدرن ارائه خدمات مالی، رخ داده است.  این که سرانجام این نبرد چه می‌شود، بستگی به تصمیم و رویکردی که بانک‌ها اتخاذ می‌کنند، دارد.

 نکته حائز اهمیتی در این بین وجود دارد آن هم این که فناوری‌های جدید با پیشرفت علم روز به روز مدرن‌تر می‌شوند و از لحاظ زمان‌بندی، مقیاس و نتایج کاملا غیرقابل پیش‌بینی هستند، در نتیجه آن‌چه بسیار محتمل است انطباق چشم‌انداز بانکداری با تکنولوژی‌های دیجیتال است.

هر آن‌چه مربوط به مدل‌های سنتی و تعاملات حضوری و فیزیکی است، در حال تغییر و تحول و گذار به مدرنیته است.

احراز هویت، مبادله وجه، مدیریت امور مالی، وام و بیمه، همه و همه از مواردی هستند که روز به روز بیشتر به دنیای دیجیتال روی می‌آورند و ضمن هم‌گامی با مدرنیته دست بشر را تا حدی کوتاه می‌کنند و به همین دلیل بسیار به صرفه هستند، در نتیجه دلایل بسیاری وجود دارد تا از سیستم بانکداری نیز انتظار داشته باشیم کاملا رویکردی نوین در پیش گیرد و با شرایط موجود خود را سازگار کند.