مشاغل و تخصص‌های ارزش‌آفرین در اقتصاد دیجیتال
مشاغل و تخصص‌های ارزش‌آفرین در اقتصاد دیجیتال

امروزه در قرن 21 با توجه به پیشرفت دنیای تکنولوژی و خدمات مبتنی بر وب روز به روز شاهد بالنده‌تر شدن مشاغل و تخصص‌ها در عرصه دیجیتال هستیم. هر میزان رشد در این مشاغل و تخصص‌ها منجر به آسان‌تر و فراگیرتر شدن استفاده از تکنولوژی و همچنین ارتقا سطح اقتصاد دیجیتال در جهان است. کشور ما ایران نیز از این دایره مستثنی نخواهد بود، به ویژه طی 10 سال اخیر در ایران شاهد رشد و پیشرفت روزافزون در حوزه دیجیتال از همه لحاظ بوده‌ایم. در ادامه به شرح و تفصیل به توضیح و تاثیر مشاغل و تخصص‌های ارزش‌آفرین در اقتصاد دیجیتال می‌پردازیم.


چرا مشاغل دنیای دیجیتال بسیار مهم و تاثیرگذار در زندگی انسان هستند؟

با پیشرفت تکنولوژی انجام انواع امور روزانه با استفاده از اینترنت و به صورت آنلاین در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه و انرژی قابل انجام هستند. خدمات آنلاین و مبتنی بر وب این امکان را فراهم کرده‌اند که انسان بتواند اکثر کارهای روزمره خود را به صورت اینترنتی انجام دهد و به این صورت انجام امور مختلف روزانه در زندگی انسان به وسیله تکنولوژی و خدمات مبتنی بر وب تسهیل و تسریع شده است.

امروزه امور رایج زندگی انسان مثل خرید، ارتباط با سایر افراد از طریق پیام‌رسان، سفارش غذا، دیدن فیلم و گوش دادن به موزیک، خرید بلیت سینما، کنسرت و تئاتر همه و همه در کمترین زمان ممکن به صورت آنلاین انجام می‌شوند.

خدمات آنلاین باید در بستر سایت یا اپلیکیشن عرضه شوند و برای شکل‌گیری و راه‌اندازی آن سایت یا اپلیکیشن عده بسیاری مشغول فعالیت هستند، مشاغل گوناگونی در عرصه دیجیتال وجود دارند که نتیجه نهایی آن‌ها این خدمات عرضه شده در این سایت‌ها و اپلیکیشن‌هاست.


انواع مشاغل و تخصص‌ها در دنیای دیجیتال

در این قسمت از مقاله به بررسی تعدادی از این مشاغل می‌پردازیم:

  • برنامه‌نویس (Back End Developer & Front End Developer): برنامه‌نویس به فردی گفته می‌شود که تخصص برنامه‌‌نویسی را کسب کرده است و به وسیله زبان‌های برنامه‌نویسی، اقدام به نوشتن برنامه برای هدف و منظوری خاص می‌کند. برنامه نویس کسی است که علاوه بر دانش کامپیوتری دانش منطقی نیز دارد. برنامه‌نویس موفق کسی است که به خوبی هدف را شناسایی می‌کند، الگوریتم می‌نویسد و در محیطی مناسب و برنامه‌نویسی با یک زبان مناسب، اقدام به طراحی و نوشتن یک برنامه می‌کند. به این ترتیب یک سایت در فضای وب بالا می‌آید و قابل استفاده برای عموم می‌شود.

  • مدیر بازاریابی (Marketing Manager): با گسترش فضای بازاریابی دیجیتال به‌تدریج شرکت‌ها این انتظار را دارند که مدیر بخش بازاریابی علاوه بر تسلط در فضای بازاریابی سنتی، مهارت‌ها و دانش موردنیاز در حوزه بازاریابی دیجیتال را هم داشته باشد. به‌ طورکلی مدیر بازاریابی وظیفه رصد کردن روندهای بازار و مشخص کردن انتظارات مشتریان در مورد کالاها و خدمات شرکت را دارد. تعیین استراتژی‌های فروش، برندسازی و تبلیغات، ارائه گزارش در مورد روند فروش شرکت و جمع‌آوری اطلاعات در مورد روندهای بازار، فعالیت رقبا، محصولات جدید در بازار و قیمت‌گذاری از وظایف عمده مدیر بازاریابی است.

  • دیجیتال مارکتر (Digital Marketer): حوزه‌های تخصصی که دیجیتال مارکتر باید بر آن اشراف داشته باشد به شرح زیر است:
    • سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت
    • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (سوشال مدیا مارکتینگ)
    • ایمیل مارکتینگ
    • بازاریابی عصبی (افزایش فروش و بهبود تجربه‌ کاربری)
    • بازاریابی درونگرا (اینباند مارکتینگ)
    • آشنایی با گوگل آنالیتیکس
    • آشنایی با گوگل ادز
    • آشنایی با گوگل تگ منیجر
    • طراحی و تحلیل کمپین‌ها

  • استراتژیست محتوا (Content Strategist): استراتژیست محتوا مسئول توسعه محتوایی متناسب با اهداف شرکت و مخاطبان آن است. او با استفاده از ابزارهای مختلف تحلیل داده، موضوعاتی را که باعث جذب مخاطب و افزایش بازدید از رسانه‌های شرکت می‌شود، کشف می‌کند. استراتژیست محتوا باید مهارت‌های نوشتاری بالا و آشنایی با اصول و مفاهیم سئو داشته باشد. در نهایت استراتژیست محتوا باید تیم تولید محتوا را مدیریت و راهنمایی و خط مشی محتوایی سازمان را تعیین کند.

  • متخصص سئو (Seo Master): متخصصین سئو در واقع وظیفه دارند وب‌سایت سازمان‌ها را به گونه‌ای بهبود دهند تا در موتورهای جست‌وجو همواره به عنوان گزینه‌های اول معرفی شده به کاربران، قرار گیرد. قسمت مهمی از حوزه دیجیتال مارکتینگ به مبحث سئو تعلق دارد. این که در صفحه نخست جست‌وجوی گوگل قرار گیرید و صفحات وب‌سایت شما توسط موتورهای جست‌وجو کرال شود، بسیار مهم است.

  • تحلیلگر داده (Data Analyst): با تحول دیجیتال، هر سازمانی ده‌ها سیستم را به خدمت گرفته است تا فرآیندهای سازمانی را به سرانجام برساند و این سیستمها مکررا در حال تولید داده هستند. تحلیلگر کسی است که تلاش می‌کند از وسط حجم انبوه داده‌های مرتب و نامرتب و ساختار یافته و بی‌ساختاری که سیستمهای متعدد هر سازمانی تولید می‌کنند، بفهمد واقعا چه اتفاقی در سازمان دارد می‌افتد و مدیران باید چگونه تصمیم‌گیری کنند.

  • طراح رابط و تجربه کاربری (UX&UI Designer): طراحی UX بخشی از طراحی وب است که روی افزایش تجارب یک کاربر یا یک شرکت، محصولات یا خدمات تاثیر دارد. UX در وب‌سایت شامل جنبه‌هایی مانند محتوای وب‌سایت، سیستم پشتیبان، ساختار آن و طراحی آن است. یک تجربه کاربری خوب غالبا به رضایت مشتری و وفاداری او تبدیل می‌شود. یک طرح UX خوب تعامل کیفیت و رضایت بین کاربر و محصولات یا خدمات شرکت است.

  • طراح گرافیک (Graphic Designer): تمامی طرح‌های گرافیکی که در سایت و اپلیکیشن و شبکه‌های اجتماعی می‌بینید، حاصل تلاش یک طراح گرافیک است.

مشاغل و تخصص‌ها در اقتصاد دیجیتال چگونه و چقدر تاثیر دارند می‌گذارند؟

در واقع مشاغل و تخصص‌های ارزش‌آفرین در صنعت دیجیتال مانند ناخدا برای کشتی هستند و صنعت دیجیتال را پیش می‌برند، با پیشرفت این صنعت، اقتصاد آن نیز تغییر می‌کند. در واقع هر تلاطمی که ریشه در این مشاغل دارد به طور مستقیم و غیر مستقیم روی اقتصاد دیجیتال تاثیر به‌سزایی می‌گذارد.

با بالا رفتن تخصص افراد شاغل در عرصه دیجیتال قطعا کیفیت زندگی مردم در این بعد بهتر می‌شود و در پی آن اقبال عمومی نسبت به استفاده از دنیای دیجیتال بالاتر می‌رود و سطح اقتصاد دیجیتال کشور به طرز چشمگیری تغییر می‌کند.