نگاهی به صنعت بازی‌های کامپیوتری و رونق گرفتن آن‌ها
نگاهی به صنعت بازی‌های کامپیوتری و رونق گرفتن آن‌ها

امروزه با رشد و گسترش دنیای تکنولوژی و اقبال عمومی نسبت به آن، شاهد پیشرفت سرگرمی‌هایی بر مبنای دنیای دیجیتال هستیم، از مهمترین این سرگرمی‌ها و تفریح‌هایی که تکنولوژی با خود به ارمغان آورده است، می‌توان به بازی‌های کامپیوتری اشاره کرد.

یکی از پررونق‌ترین و محبوب‌ترین دستاوردهای دنیای تکنولوژی که روز به روز توجه بیشتری به خود جلب می‌کند، صنعت گیمینگ است، در این صنعت پلتفرم‌های اجرای بازی‌ها، نقش و جایگاه بسیار مهمی دارند که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم:

PC یا کامپیوتر شخصی، قدیمی‌ترین بستر اجرای بازی‌های کامپیوتری است ولی این قدیمی بودن به معنای سنتی‌ترین بودن نیست؛ چرا که کامپیوترها دائما در حال به روز شدن برای صنعت گیمینگ هستند. کارت‌های گرافیکی PC‌های جدید در مقایسه با عملکردشان قیمت بسیار به صرفه و اقتصادی دارند و در بعضی از PCها چندین کارت گرافیکی و پردازنده‌های چند هسته‌ای استفاده می‌شود.


کامپیوترهای شخصی و خانگی

مانیتورهای گوناگون ممکن است، بازی‌های کامپیوتری را با کیفیت و شکلی متفاوت نشان دهند یا پی‌سی‌های مختلف با توجه به نوع سخت‌افزارشان بازی را به گونه‌ای دیگر اجرا کنند. البته بازی با کامپیوتر شخصی، مزایایی نظیر قابلیت قیمت پایین نرم‌افزار، افزایش انعطاف‌پذیری، شبیه‌سازی، افزایش خلاقیت و حتی تغییراتی مربوط به اجرای بازی‌های آنلاین را دارد که بسیار جالب توجه است.  


کنسول‌های بازی

کنسول بازی یکی از قدیمی‌ترین دستگاه‌ها برای بازی کردن است. در این حالت دسته‌های کنسول به یک دستگاه الکترونیکی متصل می‌شوند و یک نمایشگر مثل تلویزیون خانگی، بازی را نمایش می‌دهد. این دستگاه‌های الکترونیکی، کنسول بازی هستند.


گیم دستی

بازی کامپیوتری دستی یا گیم دستی، یک قطعه کامپیوتری کوچک است که به راحتی حمل می‌شود و کاربران می‌توانند آن را با دست خود به راحتی حمل کنند. این گیم‌های دستی تقریبا تمامی موارد مربوط به بازی کامپیوتری را در خود دارند. صفحه نمایش، صفحه کلید، پخش‌کننده صدا و سایر موارد مربوط به کنسول‌های بازی.

بازی‌های دستی نیز مانند کنسول بازی فقط به منظور انجام بازی کامپیوتری طراحی شده‌اند و قابلیت دیگری ندارند. دستگاه‌های بازی دستی قدرت بسیار کمتری نسبت به کامپیوتر و کنسول بازی دارند؛ این دستگاه‌ها در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی فقط می‌توانستند یک یا دو بازی را در خود جای دهند. در دهه‌های نود و دو هزار میلادی تعدادی گیم دستی عرضه شدند که قابلیت ارائه چند بازی را داشتند.


دستگاه بزرگ بازی (Arcade Game)

صفحه‌های بزرگ بازی در مراکز تفریحی مثل شهربازی‌ها و مراکز خرید بزرگ وجود دارند. این دستگاه‌ها با صفحه‌ای بزرگ که  اکثر آن‌ها فقط مختص و محدود به یک بازی است، با صدای زیاد، تصاویر چند بعدی و داشتن میکروفون حس و حال عجیبی را به گیمر منتقل می‌کنند.

در بیشتر این نوع دستگاه‌ها گیمر باید ایستاده بازی کند ولی دستگاه‌های دیگری هم وجود دارند که لمسی هستند و با لمس صفحه نمایش توسط انگشتان دست، بازی هدایت می‌شود. امروزه دستگاه‌هایی از این نوع وجود دارند که چندین بازی را پوشش می‌دهند.


تلفن همراه

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده مداوم برای همه کارها از گوشی‌های همراه هوشمند، به تدریج بازی‌ها نیز به گوشی موبایل راه یافتند و با اقبال بی‌نظیری مواجه شدند. امروزه تلفن همراه هوشمند به یکی از ابزارهای اصلی برای بازی تبدیل شده‌ است و بسیاری از بازی‌ها وجود دارند که صرفا برای تلفن همراه ساخته شده‌اند و در سایر پلتفرم‌ها قابل اجرا نیستند.


دستگاه واقعیت مجازی  (Virtual Reality)

بازی‌های واقعیت مجازی یا همان VR بازی‌های کامپیوتری هستند که در آن فرد، یک کلاه بزرگ که چشمانش را نیز با آن می‌پوشاند، روی سر خود می‌گذارد. این کلاه ویژگی‌هایی را ایجاد می‌کند که گیمر حس کند در دنیای دیگری است و خود را در محیط بازی می‌بیند. کیفیت صدای این نوع دستگاه‌ به گیمر این حس را القا می‌کند که یکی از کاراکترهای بازی است.

واقعیت مجازی معمولا نیاز به یک نوع سیستم، کنسول  یا دستگاه‌ جداگانه‌ای دارد که قابلیت اتصال به کلاه‌های مخصوص را در خود داشته باشد.


لپ‌تاپ‌های گیمینگ

بیشتر گیمرها دوست دارند، روی مانیتور و صفحه نمایش بزرگ با گرافیک عالی بازی کامپیوتری انجام دهند. تولیدکنندگان لپ‌تاپ نیز سعی در تولید محصولی با کیفیت، دارای گرافیک عالی، وضوح بالا و پردازنده‌های قوی دارند. نقطه قوت لپ‌تاپ قابلیت حمل آن و نقطه ضعف آن قیمت بالا، نسبت به کامپیوتر شخصی است.


تبلت‌ها

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای تبلت‌ها مربوط به گیمینگ می‌شود، خیلی از افراد فقط به دلیل این که بازی کردن در صفحه نمایش بزرگ تبلت‌ها از بازی کردن در نمایشگر گوشی‌های موبایل لذتبخش‌تر است، ترجیح می‌دهند به جای موبایل تبلت بخرند، البته باید دقت کرد که همه تبلت‌ها مناسب بازی کردن نیستند، ویژگی‌های تبلت مناسب گیم عبارت است از:

  • وزن سبک و ابعاد مناسب
  • صفحه نمایش با کیفیت
  • پردازنده قدرتمند
  • پشتیبانی از حافظه جانبی
  • اسپیکرهای خوب

شایان ذکر است با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و افزایش اقبال عمومی نسبت به بازی‌های کامپیوتری روز به روز شاهد رونق گرفتن صنعت گیمینگ خواهیم بود و با این شرایط احتمالا بسترهای جدیدی برای اجرا یا مشاهده بازی‌های کامپیوتری به بازار عرضه خواهند شد 


توسعه بازی‌های کامپیوتری از دید گیمرها

توسعه بازی‌های کامپیوتری و اهمیتی که انسان‌ها برای سرگرمی و تفریح به آن می‌دهند، باعث شده است که بازار این بازی‌ها همیشه داغ باشد. یکی از علل پرطرفدارشدن این تفریح جالب، فراوانی و تنوع پلتفرم‌های اجرای آن است، در واقع با داشتن فقط یکی از این دستگاه‌ها مثل تلفن همراه هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و... شما می‌توانید گیمر شوید.

گیمینگ از لحاظ درگیر کردن ذهن انسان، جذابیت‌های بصری و ایجاد هیجان، منحصر به فرد است. بسیاری از بازی‌های کامپیوتری دقت و سرعت عمل انسان را به مرور بالا می‌برند، قدرت تصمیم‌گیری در لحظه را افزایش می‌دهند ‌و از همه مهم‌تر حس شور و نشاطی که در پی پیروزی به انسان می‌بخشند، باعث می‌شود که این تفریح توجه اکثریت جامعه را به خود جلب کند و بیشتر افراد تجربه حداقل یک بار انجام بازی ‌کامپیوتری را داشته باشند.


متخصصان و سازندگان بازی‌های کامپیوتری

صنعت گیمینگ از دید سازندگان بازی‌های کامپیوتری‌ نیز شایسته بررسی و پراهمیت است، در واقع با پیشرفت این صنعت که یکی از پویاترین صنایع است، شاهد پدیدآمدن مشاغل جدید و رونق گرفتن مشاغل قبلی در این حوزه هستیم. مشاغل پردرآمد در صنعت گیمینگ عبارت هستند از:

  • طراح (Designer)
  • طراح هنری فنی (Technical Artist)
  • طراح روایت (Narrative Designer)
  • نویسنده (Writer)
  • برنامه‌نویس (Programmer)
  • طراح جلوه‌های دیداری (Visual Artist)
  • طراح محتوای شنیداری (Audio Artist)
  • مدیر (Manager)
  • آزمایش‌کننده (Tester) شامل آزمایش‌کننده‌های کیفیت - ضامن‌های کیفیت (QA Testers – Quality Assurance)
  • مدیر تولید (Production Manager)
  • انیماتور (Animator)

 مشاغل در حوزه ساخت و ارائه بازی‌های کامپیوتری در سطح جهانی و بین المللی کاربرد دارند، یعنی متخصصان این حوزه هر جای جهان که باشند، می‌توانند در شرکت‌های سازنده گیم مشغول به کار شوند یا شرکتی در این زمینه تاسیس کنند. در حال حاضر نیز متخصصان زیای در این حوزه مطرح و دارای شهرت جهانی هستند. در ادامه مشهورترین آن‌ها را نام می‌بریم:

  • کیم سویفت (خالق آثاری چون Portal، یکی از برجسته‌ترین آثار معمایی تاریخ)
  • هیدکی کامیا (خالق آثاری چون Devil May Cry)
  • فومیتو اوئدا (خالق آثاری چون Shadow of the Colossus)
  • جیسون جونز (خالق آثاری چون Halo)
  • دیوید کیج (خالق آثاری چون Heavy Rain)

آینده صنعت بازی‌های کامپیوتری

صنعت گیمینگ به دلیل پویایی، اقبال مردم و نوآوری طراحان آن، هر روز در حال پیشرفت است و در آینده نیز بیشتر متحول خواهد شد. سه عامل بسیار مهم که در آینده صنعت گیم تاثیر به سزایی دارند:

  • واقعیت افزوده (AR): تلفیق دنیای مجازی با واقعیت در گیم‌ها با استفاده از این تکنولوژی امکانپذیر است.
  • واقعیت مجازی (VR): این تکنولوژی می‌تواند بازیکنان را وارد دنیای مجازی کند که در آن نه فقط خود بلکه چگونگی قرار گرفتن دیگر بازیکنان را هم ببینند؛ این مساله باعث تعامل اجتماعی بیشتر بین افراد در دنیای مجازی می‌شود.
  • هوش مصنوعی تطبیقی: این حوزه روی تعامل گیمر با بازی تاثیر می‌گذارد و آن را بهبود می‌بخشد.

 سه عامل ذکر شده، موجب تحول‌های قابل توجهی در دنیای گیم می‌شوند. هر چقدر در این سه حوزه از تکنولوژی پیشرفت رخ دهد بازی‌های کامپیوتری نیز توسعه پیدا خواهند کرد و شاهد بازی‌هایی خواهیم بود که نسبت به نسل قبل تفاوت‌های شایانی دارند.