نگاهی به همگرایی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در  AIoT
نگاهی به همگرایی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در AIoT

در سراسر تاریخ، ترکیب‌های قدرتمندی وجود داشتند که هر کدام خصوصیات بی‌همتایی داشتند، ولی زمانی که کنار یکدیگر قرار می‌گرفتند، معجزه رخ می‌داد!

به همین شکل، ترکیب کامل اینترنت اشیاء (IoT) با هوش مصنوعی (AI) که به اسم AIoT شناخته می‌شود، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد همزمان از مزایای هر دو بهره ببرند.

گواه این ادعا تحقیق اخیر سایت researchandmarkets.com است که اشاره می‌کند تا سال 2023، ارزش جهانی بازار استفاده از هوش مصنوعی در دستگاه‌های اینترنت اشیاء به 26.2 میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.


AIoT مزیت رقابتی فناوری‌های IoT را افزایش می‌دهد

«AIoT» به بیان ساده به معنای استفاده از اینترنت اشیاء برای انجام وظایف هوشمند به کمک یکپارچه‌سازی با هوش مصنوعی است.

AIoT به اتصال دستگاه‌های اینترنت اشیاء به حسگرهایی کمک می‌کند که قابلیت‌های هوش مصنوعی را دارند و تمام این کارها بدون مداخله انسان انجام می‌شود.


عوامل کلیدی AloT

در ادامه بررسی می‌کنیم که AloT چگونه به جهان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بتوانند از نسل بعدی تحولات، بیشترین بهره را ببرند.


AIoT با IoT چه تفاوتی دارد؟

با توجه به این که بازار اینترنت اشیاء در صنایع مختلف خوب است، چرا باید به AIoT نیاز داشته باشیم؟

برای پاسخ به این سوال تفاوت بین این دو فناوری را بررسی می‌کنیم. به نظر ما AIoT نسل بعدی فناوری اینترنت اشیاء است.


ویژگی‌های IoT

  • اینترنت اشیاء مانند سیستم عصبی دیجیتال است.
  • اینترنت اشیاء به حسگرهای سخت‌افزاری نیاز دارد که برای دریافت داده‌ها به صورت فیزیکی به دستگاه‌ها متصل باشند.
  • IoT به حداقل مداخله انسانی نیاز دارد.
  • دستگاه‌های اینترنت اشیاء میلیون‌ها مجموعه داده را از تجهیزات گوناگون جمع‌آوری می‌کنند، ولی کار تحلیل را انجام نمی‌دهند.

ویژگی‌های AIoT

  • AIoT مغزی است که سیستم عصبی را کنترل می‌کند تا تصمیم‌های کسب‌وکار بهتری بگیرد.
  • AIoT که تصمیم‌‌گیری‌های هوشمندانه‌ای را فراهم می‌کند به کد نرم‌افزاری نیاز دارد که توسط برنامه‌نویسان برای انجام وظایف مختلف نوشته شده باشد.
  • AIoT نسل بعدی اینترنت اشیاء به شمار می‌رود و هدف اولیه طراحی از آن، عملکرد مستقل بدون پشتیبانی انسان با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و نگهداری و تعمیرات پیشگویانه است.
  • در AIoT دستگاه‌های خود اصلاحی اینترنت اشیاء با تحلیل داده‌ها برای تصمیم‌گیری بهتر به وجود می‌آیند.

مزایای AIoT برای ایجاد مدل آینده کسب‌وکار شما

در دوران فعلی 5G، فناوری AIoT تنها زمانی بهتر خواهد شد که هر شیء، فرد و دستگاه‌ها را به شکل معنادارتری به یکدیگر متصل کند.

وجود یک ارتباط پیوسته بین اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی به سازمان‌ها کمک می‌کند، پیشرفت خود را به سطح دیگری برسانند.

اکنون که هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء حضور جداگانه و موثری در دنیای دیجیتال دارند، بسیاری از شرکت‌های توسعه اپلیکیشن IoT برای مدیریت بهتر دستگاه‌های متصل اینترنت اشیاء با تکنیک‌های هوش مصنوعی، به سمت استفاده از فناوری AIoT پیش می‌روند.


مزایای AIoT برای ایجاد مدل آینده کسب‌‌وکار شما

در دوران فعلی 5G، فناوری AIoT تنها زمانی بهتر خواهد شد که هر شیء، فرد و دستگاه‌‌ها را به شکل معنادارتری به یکدیگر متصل کند.»

وجود یک ارتباط پیوسته بین اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی به سازمان‌‌ها کمک می‌‌کند، پیشرفت خود را به سطح دیگری برسانند.

اکنون که هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء حضور جداگانه و موثری در دنیای دیجیتال دارند، بسیاری از شرکت‌‌های توسعه اپلیکیشن IoT برای مدیریت بهتر دستگاه‌‌های متصل اینترنت اشیاء با تکنیک‌‌های هوش مصنوعی، به سمت استفاده از فناوری AIoT پیش می‌‌روند.


مزایای AIoT برای کسب‌‌وکارها

در ادامه بررسی می‌‌کنیم که همگرایی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء برای کسب‌‌وکارها چه مزایایی دارد.

‌‌

تصمیم‌‌های هوشمندانه در کسب‌‌وکار

داده‌‌هایی که میلیون‌‌ها دستگاه اینترنت اشیاء جمع‌‌آوری می‌‌کنند به قدری زیاد است که جداسازی و استخراج اطلاعات مفید از آن‌‌ها سخت است.

برای این که این داده‌‌های ساختار نیافته به شکل مجموعه داده‌‌های معناداری مرتب شوند، از الگوریتم‌‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای حذف داده‌‌های غیرمفید و حداکثر استفاده از هرگونه مدل کسب‌‌وکار استفاده می‌‌شود.

مدیران ارشد فناوری (CTOs) حالا به همراه سایر افراد مسئول در تصمیم‌‌گیری‌‌های مهم یک سازمان، می‌‌توانند براساس اطلاعات ارزشمندی که از این داده‌‌ها به دست آمده است، تصمیم‌‌های قاطعانه‌‌ای بگیرند.

‌‌

افزایش کارآیی عملیاتی

اتوماسیون هوشمند با ساده‌‌تر کردن فرآیندهای سازمانی از روش‌‌های سنتی بهتر عمل می‌‌کند. چندین صنعت از این فناوری‌‌های AIoT برای صرفه‌‌جویی در منابع استفاده می‌‌کنند.

به عنوان مثال، حسگرهای محیطی هوشمند در ساختمان‌‌های اداری داده‌‌های مربوط به تعداد افرادی که در برابر خطرات احتمالی مانند آتش، سرقت یا هر گونه هشدارهای دیگر امن هستند، فراهم می‌‌کنند.

یکپارچه‌‌سازی نرم‌افزار تشخیص چهره انسان و سایر دستگاه‌‌هایی که با شناسایی هویت فرد اجازه دسترسی می‌‌دهند، امکان بررسی و نظارت از راه دور را روی امنیت فیزیکی ساختمان‌‌های اداری ساده می‌‌کنند.

هرگونه فعالیت غیرطبیعی یا کارمند شناسایی‌‌نشده به سرعت ثبت می‌‌شود و می‌‌توان خودکار هشدارها یا نوتیفیکیشن‌‌هایی را به یک هاب مرکزی فرستاد.

‌‌

ایجاد تجربه‌‌های خوشایند برای مشتری

به کمک فناوری AloT می‌‌توانید رفتار و چالش‌‌های مشتریان خود را دقیق‌‌تر درک کنید. به عنوان مثال، از دوربین‌‌های امنیتی نه تنها برای شناسایی هرگونه فعالیت مجرمانه و سرقت استفاده می‌‌شود، بلکه این دوربین‌‌ها برای بررسی الگوی خرید مشتریان نیز می‌‌توانند مفید باشند.

AIoT داده‌‌های مربوط به موجودی انبار را جمع‌‌آوری و تصحیح می‌‌کند. به عنوان مثال، با انجام این کار می‌‌توانید بررسی کنید، کمبود کدام کالاها سریعا باید جبران شود یا مشتریان از کدام کالاها اصلا استقبال نمی‌‌کنند.

بنابراین، سازمان‌‌های بزرگ می‌‌توانند عادات مشتریان را دقیق‌‌تر پیش‌‌بینی کنند و تجربه‎های شخصی‌‌تری برایشان به وجود آورند.

‌‌

پیش‌‌بینی‌‌های دقیق رفتار مصرف‌‌کننده

AloT کمک می‌‌کند، پیش‌‌بینی‌‌ها در آینده نتایج دقیق‌‌تری داشته باشند. یکی از موارد استفاده قدرتمند از AIoT ربات‌‌های خودکاری است که برای تحویل استفاده می‌‌شوند.

این ربات‌‌ها حسگرهای داخلی دارند که داده‌‌های دریافت شده از دستگاه‌‌های IoT را جمع‌‌آوری و ذخیره می‌‌کنند.

این ربات‌‌ها داده‌‌هایی مانند آدرس‌‌های فیزیکی، جزئیات مسیر و اطلاعات ترافیک را نگهداری می‌‌کنند.

در سیستم ربات پس از جمع‌‌آوری داده‌‌ها از هوش مصنوعی برای شناسایی مسیرهای با شلوغی کمتر استفاده می‌‌شود و مسیر انتخابی ترافیک کمتری خواهد داشت.  سپس، ربات مرسوله را به آدرس مربوطه تحویل می‌‌دهد. چندین صنعت دیگر نیز از تکنیک‌‌های بصری‌‌سازی داده‌‌های IoT استفاده کرده‌‌اند.

از جمله آن‌‌ها می‌‌توانیم به ساختمان‌‌های اداری مجهز به حسگرهای محیطی هوشند و نرم‌‌افزار تشخیص چهره اشاره کنیم که تحلیل رفتاری و داده‎ها را به صورت لحظه‌‌ای انجام می‌‌دهند.

کسب‌‌وکارها با در اختیار داشتن این فناوری می‌‌توانند نیازهای مشتریان را بهتر و دقیق‌‌تر شناسایی کنند و محصولات خود را همسو با این نیازها طراحی و عرضه کنند. بنابراین فناوری AloT نه تنها برای کسب‌‌و‌‌کارها بلکه برای مشتریان و مصرف‌‌کنندگان نهایی نیز فواید بسیاری دارد.

‌‌

سخن پایانی

اینترنت اشیاء به همراه هوش مصنوعی موارد استفاده گوناگونی در صنایع مختلف دارد که کاملا وابسته به بودجه سازمان‌‌ها و اهدافشان است تا از ترکیب این دو فناوری برای افزایش بهره‌‌وری خود استفاده کنند.

استفاده از این دو فناوری سرمایه‌‌گذاری است که یک مرتبه انجام می‌‌شود، ولی بازدهی بلند مدت و همیشگی دارد.

با AIoT تحلیل کامل، پردازش دقیق داده‌‌ها و تکنیک‌‌های اتوماسیون را در یک مکان کنار یکدیگر داشته باشید که عملا هدف تمامی آن‌‌ها نتیجه‌‌گیری بهتر از داده‌‌های بزرگ‌‌تر و قابل توجه‌‌تر است.