پیشرفت اقتصاد دیجیتال، کاهش هزینه و افزایش فرصت
پیشرفت اقتصاد دیجیتال، کاهش هزینه و افزایش فرصت

از آثار مهم و برجسته‌ای که در پی پیشرفت اقتصاد دیجیتال پدید می‌آید، می‌توان به کاهش هزینه در جامعه و در زندگی انسان و افزایش فرصت‌های شغلی را اشاره کرد. افزایش استفاده عمومی از تکنولوژی ارتباط مستقیم با بهبود اقتصاد دیجیتال در کشورها دارد. امروزه پیشرفت در اقتصاد دیجیتال برای همه جوامع اهمیت بسیار بالایی دارد و سعی در ارتقای آن دارند.

یکی از مولفه‌های بسیار تاثیرگذار بر اقتصاد دیجیتال، فراهم آوردن زیرساخت‌های خدمات مبتنی بر تکنولوژی در کشور است.

با ارائه خدمات به شیوه‌ای مدرن و نوین، قطعا سطح اقتصاد دیجیتال نیز ارتقا می‌یابد. وقتی بستر برای استفاده از تکنولوژی فراهم باشد، طبیعتا اقبال عمومی نیز برای استفاده از آن به طرز چشم‌گیری افزایش می‌یابد.


نقش پیشران‌های فناوری در اقتصاد دیجیتال

پیشران‌های فناوری نیز در اقتصاد دیجیتال نقش بسیار به سزایی دارند.

امروزه رباتیک، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، رایانش ابری، تحلیل کلان داده‌ها (Big Data)، پرینترهای سه بعدی، سیستم‌های پرداخت دیجیتال و استفاده از فناوری‌های بلاکچین برای پرداخت‌های الکترونیک از پیشران‌های مهم اقتصاد دیجیتال هستند.

عوامل بسیاری موثر بر اقتصاد دیجیتال هستند و نقش تعیین‌کننده و نتیجه‌بخش در پیشبرد اهداف دیجیتال کشورها دارند.

برای مثال دولت، سیاست، قوانین، کسب و کارهای الکترونیکی و فناوری‌های نوظهور، همه و همه تاثیر مهم و قابل توجهی بر اقتصاد دیجیتال دارند. آن چه بسیار مهم است اولویت‌بندی و کامل‌کردن این عوامل و عناصر است.


ارائه خدمات گوناگون اجتماعی مبتنی بر تکنولوژی

امروزه چه در سطح جهانی و چه در سطح ملی، شاهد عرضه حداکثری خدمات به صورت دیجیتال و مبتنی بر تکنولوژی هستیم. برای مثال:

  • امور مالی: انجام امور مالی در کشور و تمامی امور بانکی مانند پرداخت و واریز وجه و ... کاملا مبتنی بر تکنولوژی و به صورت دیجیتال شده است. این گام یعنی دیجیتالی شدن امور مالی، جزو نخستین و مهم‌ترین گام‌هایی بود که در راستای بهبود اقتصاد دیجیتال برداشته شد.

  • امور اداری: در اداره‌های دولتی به علت مدیریت سنتی و بروکراسی موجود در آن‌ها، انتظار می‌رفت ارائه خدمات مبتنی بر تکنولوژی، بسیار سخت، پیچیده و زمانبر باشد. ولی بر خلاف تصور عموم، امروزه شاهد دیجیتالی‌شدن خدمات دولتی و از قضا پیشتاز شدن ادارات دولتی در خدمات مبتنی بر تکنولوژی هستیم که این امر رونق چشم‌گیری به اقتصاد دیجیتال می‌بخشد و موجب افزایش چشمگیر اقبال عمومی برای استفاده از خدمات دولتی می‌شود.

  • خدمات روزانه: انواع خرید، درخواست خودرو و تاکسی، سفارش غذا، خرید بلیت هواپیما و قطار، همه و همه در حال حاضر از بسترهای مبتنی بر تکنولوژی یعنی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها قابل انجام هستند و فعالیت‌‌های روزانه مردم از این طریق، به راحتی میسر شده است.

  • خدمات آموزشی: دانشگاه‌های مطرحی مثل آکسفورد، دوره‌های آموزشی مجازی بسیاری دارند و مردم در سراسر جهان از آن‌ها استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی مثل گوگل نیز دوره‌های آموزشی مجازی بسیار مفید دارند که مردم، حتی در دورترین نقاط از آن بهره می‌برند. استفاده از خدمات آموزشی به صورت آنلاین نه در سطح کلان و در دانشگاه‌های بین‌المللی، بلکه در سطح خرد نیز بسیار مهم است؛ چرا که عده‌ای از افراد به دلایل گوناگون مثل فاصله مکانی و صرف زمان زیاد برای رفت وآمد، شناور نبودن ساعات آموزش حضوری، معلولیت جسمانی برای حضور در مراکز آموزشی و... آموزش اینترنتی و آنلاین را ترجیح می‌دهند و شاید اصلا امکان استفاده از خدمات حضوری را نداشته باشند.

افزایش رفاه مردم در پی پیشرفت تکنولوژی

افزایش روزافزون رفاه و آسودگی عمومی انسان‌ها از مزیت‌های پررنگ و غیرقابل انکار استفاده از تکنولوژی است. برخی علت اصلی روی آوردن به تکنولوژی را راحتی بشر عنوان کرده‌اند.

افزایش آسودگی، دست‌رسی در هر زمان و مکان به اطلاعات و صرفه‌جویی در زمان و هزینه از دلایلی هستند که موجب استقبال عموم جامعه در همه جای دنیا از تکنولوژی و به طور کل روی آوردن به دنیای دیجیتال شده است در پی استقبال مردم، اقتصاد دیجیتال نیز دگرگون می‌شود.


تاثیر دنیای دیجیتال بر مشاغل

با گسترده‌تر شدن و جامعیت خدمات مبتنی بر تکنولوژی مشاغل جدیدی در جامعه پدید می‌آیند. مشاغلی که بر مبنای تکنولوژی پایه‌ریزی می‌شوند.

درست است که وقتی به خدمات دیجیتال روی می‌آوریم، عملا دست بشر در مواردی کوتاه می‌‌شود اما فراموش نکنیم گستردگی دنیای تکنولوژی زاییده دست بشریت است.

وقتی جامعه به جای مراجعه حضوری از خدمات اینترنتی و آنلاین استفاده می‌کند و به دنبال سایت و اپلیکیشن برای انجام بسیاری از امور رایج است که پیش از این فقط به صورت حضوری میسر بود، آن سایت و اپلیکیشن محصول کار بسیاری از افراد است. در نتیجه استفاده از آن و روی آوردن به آن، موجب رونق‌گرفتن مشاغل مرتبط با تکنولوژی می‌شود.

از طرفی هرچه علم پیشرفت می‌کند، اشتغال‌زایی نیز در زمینه‌های دیجیتالی بیشتر می‌شود و کسب‌وکارهای جدیدی پدید می‌آیند که شاید تا پیش از این برای ما غریبه و ناآشنا بودند.

در واقع رابطه رفاه عمومی و دنیای دیجیتال از دو بعد قابل بررسی است، یکی از جهت آسودگی مردم و دیگری برای شاغل‌شدن افراد زیادی از جامعه و پدیدآمدن مشاغل جدید.